Державні аудитори Хмельниччини задокументували втрати, завдані Комунальному підприємству комбінат комунальних підприємств Старокостянтинівської міської ради

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області у І кварталі 2023 року проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Комунального підприємства комбінат комунальних підприємств Старокостянтинівської міської ради (КП ККП) за період 01.01.2019 року по 31.12.2022 року.
Ревізією встановлені порушення законодавства, що призвели до втрат фінансових ресурсів на загальну суму 0,8 млн грн.
До недоотримання КП ККП коштів на суму 13,9 тис. грн призвело нарахування плати за вивезення та утилізацію твердих побутових відходів (ТПВ) у розмірах, менших ніж передбачено умовами договорів.
Втрати фінансових ресурсів КП ККП на загальну суму 373 тис. грн зумовила зайва оплата завищених підрядниками вартості та обсягів виконаних ремонтно-будівельних робіт. В ході проведення ревізії частину порушень усунуто на суму 230,1 тис. грн.
Необґрунтоване (у порушення норм чинного законодавства про публічні закупівлі без наявності підтвердних документів) збільшення постачальником ціни на нафтопродукти призвело до зайвої сплати коштів на суму 412,4 тис. грн.
Непроведення своєчасної претензійно-позовної роботи КП ККП стосовно фізичної особи-підприємця, яким не поставлено оплачений комунальним підприємством товар, спричинило втрати активів на суму 8,0 тис. грн.
Нестягнення зі споживачів-боржників коштів за надані послуги з вивезення та утилізації ТПВ призвело до їх фактично безоплатного надання та втрати комунальним підприємством доходів на суму 17,3 тис. грн.
Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області надіслано КП ККП вимогу про усунення виявлених порушень законодавства. Матеріали ревізії передано правоохоронним органам.
Слід зазначити, що вказані порушення – не єдині, зафіксовані у Старокостянтинівській громаді. Проведеною наприкінці минулого року перевіркою закупівель Управління освіти виконавчого комітету Старокостянтинівської міської ради було встановлено порушення, що призвели до зайвого витрачання бюджетних коштів внаслідок завищення підрядниками обсягів та вартості виконаних ремонтно-будівельних робіт, на суму 1,1 млн грн, а також порушення вимог законодавства про закупівлі.



Довідково. У Державній аудиторській службі України та її міжрегіональних територіальних органах (офісі та його управлінні) діє телефон «гарячої лінії» щодня відповідно до режиму роботи Держаудитслужби.
Про випадки зловживань і фінансових порушень при витрачанні бюджетних коштів, використанні державного чи комунального майна можна повідомляти за номерами:
(044) 425-80-30 – Державна аудиторська служба України;
(032) 255-39-46 – Західний офіс Держаудитслужби;
(0382) 76-57-56 – Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області.
Про вчинки працівників органів Держаудитслужби, які мають ознаки корупційних дій, можна повідомляти за номерами:
(044) 485-17-62 – Державна аудиторська служба України;
(032) 260-31-70 – Західний офіс Держаудитслужби;
(0382) 65-81-22 – Управління Західного офісу Держаудитслужби в Хмельницькій області.
Розклад роботи Держаудитслужби:
початок роботи – о 8 годині;
перерва на обід – з 12 години до 12 години 45 хвилин;
закінчення робочого дня – о 17 годині з понеділка по четвер (о 15 годині 45 хвилин у п’ятницю).

Пресслужба Управління Західного офісу
Держаудитслужби в Хмельницькій області

Фахівці ради взяли участь у вебінарі Хмельницького регіонального відділення АМУ щодо цифровізації громади

Сьогодні, 4 травня, Хмельницьке регіональне відділення Асоціації міст України провело онлайн-вебінар на тему «Цифровізація громади: від мрії до реальності». Участь у заході взяли фахівці структурних підрозділів місцевих рад-членів АМУ в Хмельницькій області. Модерував зустріч Сергій Матвійчук, директор Хмельницького міського комунального підприємства «Хмельницькінфоцентр».

Із вітальним словом до учасників заходу звернулась Тетяна Крупа, виконавча директорка Хмельницького РВ АМУ. Вона наголосила, що пандемія та війна сприяли тому, що цифровізація охопила все наше життя. І сьогодні владі та мешканцям вкрай важливо ефективно взаємодіяти за допомогою цифрових технологій. Якщо раніше цифрова трансформація громади  була новацією, то тепер це просто вимога часу.

«Усі державні послуги поступово переходять в онлайн-формат, а відтак спрощують нам життя, роблять його більш комфортним. Громади, що це усвідомили, отримали значні переваги. Адже йдеться про надання якісних адміністративних, медичних, освітніх послуг, про соціально-економічний розвиток, якість життя людей, і зрештою – про довіру до влади», – зазначила очільниця РВ.                   

Чи потрібна громаді цифровізація? На це питання протягом онлайн-зібрання спробував відповісти його модератор Сергій Матвійчук. На прикладі обласного центру розповів про шлях впровадження різноманітних цифрових ресурсів та реакцію жителів на них.

«Хмельницький став одним із перших міст в Україні, де призначили відповідальну особу з питань цифрового розвитку,  і цифровізації виконавчих органів Хмельницької міської ради. Хмельницький міський голова Олександр Симчишин, усвідомлюючи те, що цифровий розвиток громади має бути на досить високому рівні, має своє бачення щодо цього. Хмельницька міська рада  визначила цифрову трансформацію стратегічним пріоритетом розвитку громади та затвердила «Програму цифрового розвитку», – поділився Сергій Матвійчук.

Тож очільник Хмельницького КП надав практичні рекомендації щодо того, як організувати цифрові процеси у громаді: з чого розпочати та які послуги можна перевести у «онлайн» без залучення додаткового фінансового ресурсу.

Розповів Сергій Матвійчук і про успішні цифрові громади та практику використання інструментів електронної демократії в громадах. Зокрема про роботу місцевих рад із:

  • електронними зверненнями;
  • онлайн-прийомами громадян, прямими телефонними лініями;
  • електронними петиціями;
  • інформаційними запитами;
  • електронним документообігом;
  • чат-ботами.

ТОП-10 вакансій від Хмельницької обласної служби зайнятості

З початку року майже 1,5 тисячі роботодавців поінформували Хмельницьку обласну службу зайнятості про потребу у кваліфікованих працівниках. Популярними залишаються професії у сферах торгівлі і послуг, транспорту, сільського господарства та переробної промисловості.

Станом на 03 травня до ТОП-10 вакансій увійшли:

  1. швачка – 204 вакансії (середній розмір заробітної плати 11880 грн);
  2. водій автотранспортних засобів – 95 вакансій (середній розмір заробітної плати 11384 грн);
  3. інспектор (пенітенціарна система) – 69 вакансій (середній розмір заробітної плати 9000 грн);
  4. підсобний робітник – 56 вакансій (середній розмір заробітної плати 7415 грн);
  5. продавець продовольчих товарів – 53 вакансії (середній розмір заробітної плати 7284 грн);
  6. кухар – 41 вакансія (середній розмір заробітної плати 8131 грн);
  7. слюсар-ремонтник – 36 вакансій (середній розмір заробітної плати 9925 грн);
  8. службовець на складі (комірник) – 33 вакансії (середній розмір заробітної плати 14150 грн);
  9. електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування – 28 вакансій (середній розмір заробітної плати 10283 грн);
  10. охоронник – 27 вакансій (середній розмір заробітної плати 8764 грн).

Перелік вакансій оновлюється щодня. Ви можете переглянути усі пропозиції роботи на:

Довідки за телефоном: (093)027-05-11, (096)045-60-10, або пишіть нам у телеграм-чат «Підтримка ДСЗ Хмельницький».

Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості

(відповідно до пункту 41 постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про
 ефективне використання державних коштів» (зі змінами))

Найменування замовника:           Грицівська селищна рада
Місцезнаходження замовника:30455, Хмельницька область, Шепетівський район, смт Гриців, вул. Шевченка,2
Ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань:04402563

1Найменування предмету закупівлііззазначенням коду єдиного закупівельного словника:

Дизельний генератор, бензиновий генератор (ДК 021:2015 код 31120000-3 – Генератори)

ID номер закупівлі: UA-2023-04-28-007800-a

КЕКВ 3110 – «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування»

2.Обґрунтуваннятехнічних та якісних характеристик предмета закупівлі:

ПоказникЗначення
Тип двигуна4-х тактний бензиновий двигун з повітряним охолодженням
Тип генератораСинхронний
Кількість циліндрів1
Об’єм двигуна, куб. см389
Потужність двигуна, к.с.13
Максимальна потужність кВт5,5
Номінальна потужність кВтНе менше 5,0
Об’єм Паливного бака, лНе менше 25
ПаливоБензин АІ 95
Шумність, ДбНе більше 74
СтартерРучний
Тип конструкціїПортативний (переносний)
Вага, кгНе більше 89
Наявність акумулятораНі
Кількість фаз1
Вихідна напруга, В220
Дизельний генератор
Тип паливаДизельне паливо
Тип генератораСинхронний
Кількість фаз3
Напруга, В  380/220 В
Номінальна потужність, кВт  Не менше 8 
Максимальна потужність, кВт  9
Частота струму, Гц 50
Номінальна сила струму, А32
Гарантійний термін  Не менше 24 міс
Захист від перевантаженняТак
Захист від короткого замиканняТак
Захисний кожухТак
СтанНовий
Додаткові характеристики: 
Режими запускуРучний запуск, Електростартер
Рівень шуму, Дб  Не більше 73 дБ
Датчик рівня мастилаТак
Наявність вольтметраТак
Кількість коліщат4
Лічильник мотогодинТак
Акумулятор в комплектіТак
Двигун: 
Тактность двигуна  Чотиритактний
Об’єм паливного бака, лНе менше 30
Система охолодження двигунаПовітряна
Об’єм масляної системи двигуна, лНе більше 3,3
Тип конструкціїПортативний (пересувний)
Вага, кгНе більше 210

Кількісні характеристики відповідно до потреби Замовника:

№ п/пНайменування товаруОдиниця виміруКількість
1Бензиновий генераторшт.1
2Дизельний генераторшт.1

3Обґрунтуванняочікуваноївартості предмета закупівлі:

Очікувана вартість закупівлі визначена з урахуванням положень Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі».

Основні джерела інформації для визначення очікуваної вартості:

1. Прайс-листи; 

2. Система «Prozorro». Аналіз закупівель інших Замовників

Очікувана вартість закупівлі, становить – 250000 гривень.  (Двісті п’ятдесят тисяч гривень 00 копійок) з ПДВ.

Умови оплати –  після плата.

Термін постачання: до 30.06.2023 року.

Пропозиції учасників, вартість яких перевищує очікувану вартість не розглядаються.

ОСОБАМ, ЯКІ ПОСТРАЖДАЛИ ВНАСЛІДОК АВАРІЇ НА ЧОРНОБИЛЬСЬКІЙ АЕС, ПРИЗНАЧАЄТЬСЯ ДЕРЖАВНА ТА ДОДАТКОВА ПЕНСІЇ

Пенсії за віком особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, призначаються із зменшенням пенсійного віку на 1-13 років. Тривалість страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком, зменшується на кількість років зменшення пенсійного віку (у підсумку страховий стаж не може бути менше 15 років):

  • учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вік виходу на пенсію зменшується:
  • на 5, 8 або 10 років, в залежності від часу та тривалості роботи в зоні відчуження.

За наявності стажу на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників (у чоловіків  – 10 років і більше, у жінок – 7 років 6 місяців і більше) пенсійний вік додатково зменшується на 3 роки.

За наявності стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників (у чоловіків – 12 років 6 місяців і більше, у жінок – 10 років і більше) пенсійний вік додатково зменшується на 1 рік.

  • потерпілим від Чорнобильської катастрофи вік виходу на пенсію зменшується:
  • від 1 до 10 років, в залежності від зони радіологічного забруднення, де проживала/працювала особа та тривалості проживання/роботи;

За наявності стажу на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників (у чоловіків – 10 років і більше, у жінок – 7 років 6 місяців і більше) пенсійний вік додатково зменшується на 2 роки.

За наявності стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників (у чоловіків – 12 років 6 місяців і більше, у жінок – 10 років і більше) пенсійний вік додатково зменшується на 1 рік.

Розмір пенсії за віком обчислюється за загальними правилами відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та залежить від тривалості страхового стажу особи та величини її заробітної плати.

Особам з інвалідністю, яким встановлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, пенсії по інвалідності призначаються в розмірі відшкодування фактичних збитків із заробітку за роботу в зоні відчуження у 1986-1990 роках або із заробітної плати, визначеної з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати (обчисленої за формулою).

З 01.03.2023 мінімальні розміри пенсій по інвалідності не можуть бути нижчими для:

  • I групи –  8187,48 гривень 
  • II групи – 6549,98 гривень
  • III групи та дітей з інвалідністю – 5048,95 гривень.

До державних пенсій за віком або по інвалідності встановлюється додаткова пенсія, розмір якої залежить від належності особи до відповідної категорії постраждалих:

  • особам, що належать до категорії 1:
  • з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС:
  • особам з інвалідністю I групи – 474,5 гривні;
  • особам з інвалідністю II групи – 379,6 гривні;
  • особам з інвалідністю III групи – 284,7 гривні;
  • для інших осіб з інвалідністю, щодо яких встановлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою:
  • особам з інвалідністю I групи – 341,64 гривні;
  • особам з інвалідністю II групи – 227,76 гривні;
  • особам з інвалідністю III групи – 170,82 гривні;
  • особам, що належать до категорій 2 – 4:
  • особам, що належать до категорії 2 – 170,82 гривні;
  • особам, що належать до категорії 3 – 113,88 гривні;
  • особам, що належать до категорії 4 – 56,94 гривні;
  • дітям з інвалідністю, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу – 170,82 гривні.

Для осіб з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 01.03.2023 розмір мінімальної пенсійної виплати (незалежно від закону, згідно з яким призначено пенсію) не може бути нижче:

  • для осіб з інвалідністю І групи  – 13376,21 гривень,
  • для осіб з інвалідністю ІІ групи – 10700,97 гривень,
  • для осіб з інвалідністю ІІІ групи – 8025,73 гривень.

У разі смерті годувальника, який належав до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, непрацездатним членам сім’ї призначається пенсія у зв’язку з втратою годувальника.

Якщо годувальник був учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, розмір пенсії у зв’язку з втратою годувальника може обчислюватись із заробітку, одержаного годувальником за роботу в зоні відчуження у 1986–1990 роках, або із заробітної плати, визначеної з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати (обчисленої за формулою).

Довідково

Мінімальний розмір пенсії – це визначена законодавством, для певної категорії пенсіонерів, величина до якої встановлюються будь-які надбавки, підвищення, доплати до пенсій (за наявності у особи права на них).

Мінімальний розмір пенсійної виплати визначається законодавством з урахуванням, встановлених до пенсій, у тому числі пенсій у мінімальному розмірі, надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації, щомісячної компенсаційної виплати, щомісячної компенсації у разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсій (крім пенсій за особливі заслуги перед Україною).

КОМУ ПОТРІБНО ЗВЕРНУТИСЯ ЗА ПЕРЕПРИЗНАЧЕННЯМ СУБСИДІЇ НА НЕОПАЛЮВАЛЬНИЙ ПЕРІОД

З травня житлові субсидії на неопалювальний сезон більшості одержувачів буде перепризначено автоматично, за умови, що не змінилися дані про їхній майновий стан чи склад домогосподарств.

Водночас серед одержувачів є певна категорія, якій субсидію на неопалювальний період буде призначено після надання заяви та декларації.

На наступний строк житлова субсидія призначається за особистим зверненням, якщо:

  • члени домогосподарства орендують житлові приміщення для проживання, за які сплачують житлово-комунальні послуги;
  • кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб у домогосподарстві менша ніж кількість зареєстрованих;
  • домогосподарство претендує на призначення житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива;
  • у складі домогосподарства є внутрішньо переміщені особи, які отримують субсидію за адресою, відмінною від місця реєстрації.

Виключно на підставі звернення громадянина надається на неопалювальний сезон також житлова субсидія, якщо в опалювальний сезон розмір плати за житлово-комунальні послуги, внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування не перевищував обсягу обов’язкового відсотка платежу. Тобто субсидію було призначено 0,00 грн.

У разі подання заяви протягом двох місяців з початку неопалювального сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону, але не раніше дня виникнення права на її отримання.

 Засідання виконавчого комітету Грицівської селищної ради

27 квітня 2023 року відбулося чергове засідання виконавчого комітету Грицівської селищної ради під головуванням селищного голови ПОЛІЩУК Марина Андріївни.

На розгляд членів виконкому виносилося 7 проєктів рішень.

Керуюча справами Ірина Гарбар інформувала:

  • Про відзначення на території Грицівської  селищної ради Дня пам’яті та примирення, Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні
  • Про впорядкування адресного господарства на території Грицівської селищної ради

Начальник Служби у справах дітей Наталія Паламарчук інформувала :

  • Про встановлення опіки над дитиною, позбавленої батьківського піклування

Начальник відділу охорони здоров’я та соціального захисту населення Леся Бабчук інформувала :

  • Про надання одноразової матеріальної допомоги громадянам, які опинились в складних життєвих обставинах
  • Про надання соціальних послуг соціального супроводу сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах
  • Про надання суду подання органу опіки та піклування щодо можливості призначення опікуна

Начальник відділу освіти, молоді та спорту, культури та туризму Іванна Варава інформувала :

  • Про затвердження суми відшкодувань коштів Грицівській селищній раді за навчання в Грицівській дитячій музичній школі для дітей Ленковецької сільської територіальної громади

З усіх питань порядку денного прийняті рішення, які відповідно до регламенту будуть оприлюдненні на офіційному сайті громади.

Компенсація роботодавцю за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб

Шановні роботодавці!

Державна служба зайнятості пропонує вам скористатися програмами з надання компенсацій на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб:

  1.  Програма з надання роботодавцям компенсацій на оплату праці за працевлаштованих зареєстрованих безробітних із числа внутрішньо переміщених осіб (постанова КМУ від 08 вересня 2015 року № 696).

Роботодавець, який працевлаштував зареєстрованого безробітного з числа внутрішньо переміщених осіб (далі – ВПО) за направленням центру зайнятості на умовах строкового трудового договору, для отримання компенсації повинен протягом 2-х місяців з дня працевлаштування ВПО звернутися до центру зайнятості. Перелік документів для отримання компенсації:

  • заява про компенсацію витрат на оплату праці у довільній формі;
  • копія трудового договору між роботодавцем та робітником;
  • розпорядчий акт про прийняття на роботу.

Розмір компенсації: фактичні витрати на оплату праці, але не вище двох розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом.

Тривалість компенсації: не більше 6-ти місяців з дня працевлаштування ВПО.

2. Програма з надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні (постанова КМУвід 20 березня 2022 р. № 331).

Право на отримання такого виду компенсації надається роботодавцю за кожну працевлаштовану особу з числа ВПО на умовах строкового або безстрокового трудового договору (контракту), гіг-контракту, зокрема за сумісництвом. Подати заяву можна не раніше, ніж після 5-ти робочих днів з дня працевлаштування ВПО. Перелік документів для отримання компенсації:

  • заява затверджена Державним центром зайнятості;
  • копія наказу про працевлаштування ВПО;
  • відомості про працівника (прізвище, ім’я, по-батькові, номер паспорта, ідентифікаційний код);
  • копія довідки про взяття на облік ВПО.

Документи можна подати через портал ДІЯ, надіслати на електронну пошту центру зайнятості, або особисто підійти до фахівця.

Розмір компенсації: 6700 гривень щомісяця за працевлаштовану ВПО.

Тривалість компенсації: не більше 2-х місяців з дня працевлаштування особи.

До відома: станом на 25 квітня 2023 року на обліку у Хмельницькій обласній службі зайнятості перебуває 960 внутрішньо переміщених осіб, працевлаштовано – 132 особи.Більше інформації на сайті Державного центру зайнятості у розділі «роботодавцям». Довідки за телефоном: (0382)79-57-40, (093)027-05-11.Телеграм-чат «Підтримка ДСЗ Хмельницький» https://t.me/Pidtrimka_DCZ_Khmelnitsky.

Які овочі містять найбільш нітратів та на що треба звернути увагу покупцеві.

 З приходом теплої пори року особливо хочеться посмакувати вітамінами, яких дуже бракує нашому організму, тому ми йдемо до магазину або ринку  щоб купити  свіжих овочів або фруктів. Але все було б добре, якби не одне але – нітрати, які містяться майже у всіх овочах. Нітрати – це солі азотної кислоти, речовини, що містяться в грунті, воді, входять до складу рослин, є продуктами обміну речовин в організмі людей та тварин. У сільському господарстві нітрати широко використовуються як мінеральні добрива- селітра, аміачна вода. Загрозу для людини становлять продукти хімічного перетворення нітратів – це нітрити та нітрозаміни.  При цьому в разі нестачі вітамінів – антиоксидантів, нітрати в кишківнику перетворюються в нітрити, які взаємодіють з гемоглобіном крові і перетворюють його на метгемоглобін. В результаті блокування гемоглобіну, до органів і тканин кисень не переноситься, що призводить до їх кисневого голодування. 

Рекордсменами за вмістом нітратів вважаються листові овочі: салат, кріп, петрушка та коренеплоди: редиска, редька, буряк, а також рання капуста. Дещо менше нітратів накопичується в ранній картоплі, моркві, томатах та огірках, відносно мало в ріпчастій цибулі.

Звісно в ранніх овочах міститься більш нітратів, тому для зниження їх вмісту перед вживанням  радимо замочувати овочі в чистій воді не менше як на 1 годину, це зменшить вміст нітратів. Нітратні сполуки чудово знешкоджуються лимонним соком,  на його основі можна готувати заправки для салатів або додавати його у воду для замочування овочів та фруктів. Відварюйте овочі у великій кількості води, а одержаний відвар ні в якому разі не використовуйте в харчових цілях. Приготовлені свіжі салати вживайте відразу, оскільки перетворення менш шкідливих нітратів в більш шкідливі відбувається в процесі окислення нарізаних і заправлених овочів в холодильнику.

Симптоми отруєння нітратами.   Перші ознаки отруєння проявляються через 1-6 годин після надходження нітратів в організм. Гостре отруєння починається з нудоти, блювання та проносу. Спостерігається зниження артеріального тиску та пульсу. Може проявитись виражена синюшність шкірних покривів та слизових оболонок, сильний головний біль, потемніння в очах, порушення координації, судоми. Особлива небезпечна дія нітратів в період вагітності, оскільки вони можуть спричинити загрозу переривання вагітності.  При перших ознаках отруєння в першу чергу промийте шлунок великою кількістю води і викличте блювоту, прийміть сорбенти, які допоможуть вивести із організму отруйні речовини, пийте як можна більше чистої негазованої води, якщо блювота та діарея відсутні, прийміть проносні препарати, щоб токсини не всмоктувались в організм. У разі погіршення стану  викликайте швидку допомогу.

З ціллю профілактики отруєння нітратами радимо Вам не купувати овочеву продукцію на стихійних ринках; купуючи овочі та фрукти, поцікавтесь у продавця наявністю документів, що засвідчують їх походження, безпечність та якість; майте на увазі, що мінімальний вміст нітратів частіше буває в овочах середнього розміру; не купуйте овочі та фрукти, які мають не натуральний вигляд: надзвичайно яскравого забарвлення з відблиском або  надмірно великого розміру.

          Повністю убезпечити свій організм від вживання нітратів Ви не зможете, бо вони є майже у всіх овочах, фруктах та зелені. Проте вони небезпечні лише у надмірній кількості, тому, стежте за тим, що Ви споживаєте та скільки. Будьте здорові!

Епідситуація щодо COVID-19 на Шепетівщині

Протягом минулого  тижня на Шепетівщині  (з 17 по 23 квітня)  виявлено 50 випадків захворювання на COVID-19, з них три  дитини. З загальної кількості захворівших   13 потребували госпіталізації.  Одужали протягом тижня  74 особи.

Що ж до ситуації у Шепетівській  громаді, то за минулий тиждень на COVID-19 захворіло 43 особи (всі жителі міста Шепетівка), в тому числі 2 дитини. 12 пацієнтів госпіталізовані. 

У Судилківський  громаді за минулий тиждень виявлено 4 випадки COVID-19 –    всі жителі Судилкова, в тому числі одна дитина. Госпіталізовано протягом тижня одну людину. 

У Ленковецькій  громаді  за минулий тиждень  виявлено 3 випадки COVID-19 –  2 жителі села Вишневого та 1 мешканець Ленківців.

У Михайлюцькій  та Грицівській громадах протягом минулого тижня випадки коронавірусної хвороби не реєструвалися.

     Незважаючи на незначне зниження кількості нових випадків захворювання, розслаблятися рано, оскільки через значну кількість соціальних контактів на великодні свята та провідну неділю знову можливий підйом захворюваності.  Також нестійкі погодні умови є ідеальним середовищем для поширення вірусів. Щоб запобігти поширенню інфекції радимо дотримуватися соціальної дистанції, мити та дезинфікувати руки, за потреби – одягати маски. Якщо самопочуття погіршилося – одразу звертайтеся за допомогою до сімейного лікаря.