Хто такі патронатні вихователі та як ними стати?

З метою запровадження в об’єднаних територіальних громадах соціально-орієнтованих послуг для підтримки соціально-вразливих сімей із дітьми, створенню патронатних сімей і влаштуванню в них дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах в області триває процес впровадження послуги патронату над дитиною.

Що таке «патронат над дитиною»?

Це тимчасовий догляд, виховання та реабілітація дитини в сім’ї патронатного вихователя на період подолання дитиною, її батьками або іншими законними представниками складних життєвих обставин.

Яка мета нової соціальної послуги «патронат над дитиною»?

Забезпечення захисту прав дитини, яка через складні життєві обставини тимчасово не може проживати разом з батьками/законними представниками, надання їй та її сім’ї послуг, спрямованих на повернення у сім’ю відповідно до найкращих інтересів дитини.

Яку проблему вирішує патронат?

Діти, які тимчасово не можуть проживати у власній родині, потрапляють до закладів інституційного догляду, що порушує право дитини на виховання в сім’ї.

Кому може знадобитися патронат?

 ➡ дітям, які за різних обставин тимчасово не можуть перебувати у власній сім‘ї або їхні батьки чи особи, які їх заміняють, не можуть піклуватись про них ;
➡ дітям, батьки або особи, які їх заміняють, померли, пропали безвісті;
➡ дітям, батьки яких потребують термінового лікування;
➡ новонародженим дітям, від яких відмовились батьки;
➡ дітям, залишеним батьками без догляду;
➡ дітям, з сімей, в яких існує загроза їх життю та здоров‘ю;
➡ дітям, які зазнали насильства, жорстокого поводження.

Хто такий патронатний вихователь?

Спеціаліст, який пройшов навчання за спеціальною програмою підготовки кандидатів та на договірній основі здійснює догляд, виховання та забезпечує реабілітацію тимчасово влаштованих в його сім’ю дітей, несе відповідальність за їх життя та здоров’я в період надання цим дітям послуги патронату.

Кому громада може довірити «патронатну» дитину?

Громадянину України, який:

 ➡ має позитивний досвід виховання дітей (власний, або професійний);
➡ готовий прийти на допомогу «чужій» дитині та підтримати її сім’ю, яка перебуває в СЖО;
➡ має задовільний стан здоров’я, який дозволяє дбати про тимчасово влаштованих дітей;
➡ не був засудженими, або позбавленими батьківських прав;
➡ має житло (власне, або в користуванні), де можна тимчасово розмістити патронатну дитину;
➡ разом з добровільним помічником – дорослим членом своєї сім’ї готовий пройти професійну тренінгову програму;
➡ підтримує сімейні цінності та готовий працювати в команді професіоналів заради змін, щоб жодна дитина не зазнала страждань та виховувалася в безпечній, люблячій сім’ї.

Які документи мають надати бажаючі стати патронатними вихователями до місцевого центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, центрів надання соціальних послуг?

 ➡ заяву;
➡ копію паспорта громадянина України (свого та помічника);
➡ копію трудової книжки (у разі наявності);
➡ висновки про стан здоров’я кандидата та всіх, хто проживає разом з ним;
➡ довідку про відсутність судимості, в т. ч. членів сім’ї, які досягли чотирнадцятирічного віку і проживають разом з кандидатом;
➡ копію документа, що підтверджує право власності або користування житлом;
➡ письмову згоду на влаштування дитини в сім’ю кандидата від усіх його членів, які проживають разом з ним, в т. ч. дітей, які досягли такого віку та рівня розвитку, що можуть її висловити.

Що включає в себе обов’язкове навчання кандидатів у патронатні вихователі?

(Постанова КМУ № 148 від 16.03.2017р., Наказ Міністерства соціальної політики України №1349 від 19.08.2017р. «Про затвердження Програми підготовки патронатних вихователів»):

 ➡ 9 тренінгових занять для кандидата та помічника;
➡ 1 заняття на території сім’ї (виїзне за місцем фактичного проживання сім’ї);
➡ навчання наданню першої домедичної допомоги дітям;
➡ співбесіда кандидата у патронатні вихователі з представниками Органу опіки та піклування (які є успішними в процесі підготовки);
➡ тренінг для Міждисциплінарної команди спеціалістів за участі кандидатів (2 дні).

За яких умов можливе влаштування дитини під патронат?

(Сімейний кодекс України, ст. 255)

 ➡ за згоди її батьків/законних представників;
➡ за письмової згоди дитини, у разі, коли вона досягла такого віку та рівня розвитку, що може її висловити;
➡ без згоди її батьків/законних представників за наявності:
➡ рішення про негайне відібрання дитини;
➡ акта про покинуту чи знайдену дитину, дитину, яку батьки відмовилися забрати з пологового будинку, іншого медичного закладу;

➡ у разі відсутності відомостей про місце перебування батьків/законних представників;
➡ за наявності безпосередньої загрози життю чи здоров’ю дитини що підтверджено актом проведення оцінки рівня безпеки дитини.

Який термін перебування дитини у сім’ї патронатного вихователя?

Термін перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя визначається відповідно до індивідуальних потреб дитини, виявлених обставин та їх впливу на стан дитини та не повинен перевищувати 3 місяців. В особливих випадках за рішенням органу опіки та піклування термін перебування під патронатом може бути подовжений, однак загалом не повинен бути більшим за 6 місяців.

Переваги запровадження ПАТРОНАТУ:

 ➡ дитина залишається проживати у своїй громаді,максимально наближено до родини, свого соціального оточення та спеціалістів, які надають підтримку її батькам;
➡ на період вирішення проблем дитина тимчасово«в гостях» в професійній патронатній сім’ї, за її життя і здоров’я відповідає патронатний вихователь;
➡ створені належні умови для освіти, розвитку, якісної соціально-психологічної реабілітації дитини;
➡ біологічна сім’я під супроводом фахівця з соціальної роботи, має можливість спілкуватись з дитиною під час її перебування під патронатом;
➡ громада не витрачає кошти на утримання дитини в закладах інституційного догляду;
➡ можливість громади самій визначати потребу у розвитку послуги патронату та організовувати пошук та якісний відбір кандидатів у патронатні вихователі;
➡ оптимальний час для прийняття найкращого для дитини рішення, яке максимально відповідає її потребам (протягом 3-х, максимум 6 міс.);
➡ можливість раннього втручання в сім’ю, яка перебуває в складних життєвих обставинах та запобігання недогляду дитини, жорстокого ставлення до неї, попередження ➡ потрапляння дитини в інтернатні заклади та ЦСПР/притулку;
➡ системний моніторинг можливості повернення дитини до батьків, або пошук нової сім’ї для дитини;
➡ послуга патронату до 31.12.2026 року фінансується з державного бюджету.

Оплата послуг із здійснення патронату над дитиною

Розмір грошового забезпечення становить п’ять прожиткових мінімумів для працездатних осіб на місяць (станом на 01.01.2020 р. — 10 945 грн. оплата здійснюється за кожен день перебування дитини в сім’ї). На дітей влаштованих в сім’ю виплачується соціальна допомога на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя у розмірі двох прожиткових мінімумів для дітей віком до 6 років (станом на 01.01.2020 р. — 3 842 грн., для дітей віком від 6 до 18 років —4 790 грн).

Незабаром батьки новонароджених отримуватимуть грошовий еквівалент “пакунку малюка”

Нещодавно Уряд прийняв рішення про запровадження  пілотного проекту “Монетизація одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка”. Завдяки цьому рішенню батьки отримають можливість самостійно здійснювати покупку речей для маляти, отримавши гроші на картку. Проєкт діятиме з 1 вересня 2020 р. по 31 грудня 2021 р. у співпраці з АТ КБ “ПриватБанк”.

Як повідомляють у Департаменті соціального захисту населення ОДА, на Хмельниччині батьки отримуватимуть цю допомогу у вигляді одноразової виплати трохи згодом, адже наразі в області ще є у наявності 560 “бейбі-боксів”, тобто готових комплектів дитячих речей, які породіллі отримують одразу у пологовому будинку.

Виплата грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка” на дітей, які народилися у 2020 році, буде проводитись після використання в повному обсязі наявних “пакунків малюка” (бейбі-боксів).

Грошова компенсація вартості одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка” становитиме 5 тис. гривень. Вона буде перераховуватися на поточний рахунок із спеціальним режимом використання батьків, у яких народилася дитина, а в разі їх відсутності – патронатних вихователів, прийомних батьків, батьків-вихователів, опікунів новонародженої дитини, відкритий в АТ КБ“ПриватБанк”у грошовій безготівковій формі.

Призначення грошової компенсації здійснюватимуть структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, держадміністрацій, виконавчих органів міських, міст обласного значення, рад. Звернутися за призначенням виплати потрібно не пізніше ніж через 12 місяців з дня народження дитини.

Для призначення потрібно подати до відповідного органу соціального захисту такі документи:

заяву
копію свідоцтва про народження дитини
довідку з пологового будинку про неотримання одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка” (у разі народження дитини у пологовому будинку в 2020 році).

Протягом вересня поточного року Міністерство соціальної політики України має розробити та укласти договір про взаємодію між Міністерством соціальної політики та “ПриватБанком”, а також розробити та опублікувати на своєму веб-сайті публічний договір про реалізацію пілотного проекту “Монетизація одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка”

Заклади торгівлі, які реалізують дитячі товари, зокрема, засоби догляду за дітьми та дитячі засоби гігієни; дитячий одяг та взуття; дитяче харчування; дитячий посуд; дитячі іграшки; текстиль для дітей, у тому числі рушники, ковдри; товари для породіллі можуть укласти з Мінсоцполітики додаткову угоду про приєднання до цього договору , після чого будуть внесені до відповідного реєстру.

Протягом року з дня зарахування коштів на рахунок отримувачі допомоги самостійно зможуть використати призначену їм грошову компенсацію на придбання товарів, саме у закладах торгівлі, які приєдналися до публічного договору з Мінсоцполітики.

Ознаки для визначення регіону зі значним поширенням COVID-19

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» залежно від епідемічної ситуації в регіоні або районі чи місті обласного значення може бути встановлений рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19.

“Жовтий”, “помаранчевий” або “червоний” рівень епідемічної небезпеки встановлюється на території регіону, в якому наявне значне поширення COVID-19.

Регіоном із значним поширенням COVID-19 вважається регіон, в якому наявна хоча б одна з таких ознак:

  • завантаженість ліжок у закладах охорони здоров’я, визначених для госпіталізації пацієнтів з підтвердженим випадком COVID-19, становить більш як 50 відсотків протягом п’яти днів підряд;
  • середня кількість тестувань методом полімеразної ланцюгової реакції та імуноферментного аналізу становить менш як 24 тестування на 100 тис. населення протягом останніх семи днів;
  • показник захворюваності на COVID-19 за 14 днів на 100 тис. населення перевищує базовий рівень захворюваності.

Міністерство охорони здоров’я України щодня оновлює ознаки для визначення регіону із значним поширенням COVID-19 та публікує їх на цій сторінці сайту.

Нагадуємо, що на підставі цих ознак, Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій раз на сім днів приймає рішення про встановлення на території регіону або окремих адміністративно-територіальних одиниць регіону рівня епідемічної небезпеки “жовтий”, “помаранчевий” або “червоний”. З діючими рівнями епідемічної небезпеки можна ознайомитись /за посиланням/

Рішення про послаблення “червоного”, “помаранчевого” та “жовтого” рівня епідемічної небезпеки не може бути переглянуто раніше ніж через 14 днів з дня встановлення такого рівня епідемічної небезпеки. 

ІНДИКАТОРНІ ПОКАЗНИКИ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ РЕГІОНІВ ЗІ ЗНАЧНИМ ПОШИРЕННЯМ COVID-19 СТАНОМ НА 08.09.2020

oznaky_8092020 (pdf, 606 Кб)

Інформація про поширення коронавірусної інфекції 2019-nCoV

За даними Центру громадського здоров’я, станом 8 вересня в Україні зафіксовано 2 411 нових випадків коронавірусної хвороби COVID-19. Наразі виявлено 73 999 активних хворих на COVID-19.

Загалом в Україні 140 479 лабораторно підтверджених випадків COVID-19, з них 2 934 летальні, 63 546 пацієнтів одужали. Проведено 1 731 877 тестувань методом ПЛР.

Усього за добу одужали 940 пацієнтів.

Наразі коронавірусна хвороба виявлена:

  • Вінницька область — 4 450 випадків;
  •  Волинська область — 5 943 випадки;
  •  Дніпропетровська область — 2 843 випадки;
  •  Донецька область — 1 675 випадків;
  •  Житомирська область — 3 812 випадків;
  •  Закарпатська область — 8 180 випадків;
  •  Запорізька область — 1 981 випадок;
  •  Івано-Франківська область — 10 508 випадків;
  •  Кіровоградська область — 867 випадків;
  •  м. Київ — 15 511 випадків;
  •  Київська область — 6 370 випадків;
  •  Львівська область — 16 073 випадки;
  •  Луганська область — 448 випадків;
  •  Миколаївська область — 1 690 випадків;
  •  Одеська область — 8 721 випадок;
  •  Полтавська область — 997 випадків;
  •  Рівненська область — 9 860 випадків;
  •  Сумська область — 2 070 випадків;
  •  Тернопільська область — 7 580 випадків;
  •  Харківська область — 11 202 випадки;
  •  Херсонська область — 518 випадків;
  •  Хмельницька область — 3 253 випадки;
  •  Чернівецька область — 11 431 випадок;
  •  Черкаська область — 2 046 випадків;
  •  Чернігівська область — 2 450 випадків.


Дані з тимчасово окупованих територій АР Крим, Донецької, Луганської областей та міста Севастополя відсутні.

Дослідження проводилися вірусологічною референс-лабораторією Центру громадського здоров’я України, а також обласними лабораторіями. Станом на ранок 8 вересня 2020 року до Центру надійшло 2 779 повідомлень про підозру на COVID-19. Всього з початку 2020 року надійшло 202 765 повідомлень про підозру на COVID-19.

МОЗ закликає: при перших симптомах респіраторних захворювань обов’язково зателефонуйте своєму сімейному лікарю. 

Небезпечний павук-оса оселився майже по всій території Україні

Через аномальну спеку небезпечний павук-оса або Аргіопа поселився  майже по всій території України. Особисто я зустрів його у себе на присадибній ділянці, вибираючи на грядці огірки раптово відчув сильний біль в ділянці великого пальця руки та помітив, що укус мені наніс павук-оса.

     Аргіопа тигрова, або Брюнніха  — яскравий павук з родини колопрядів, зі смугастим жовто-чорно-білим черевцем. Поширений у помірному й субтропічному поясах Палеарктики, зокрема в Україні. Живиться дрібними прямокрилими, іншими комахами. Отрута слабка, для людини безпечна.

    Один з найбільш яскраво забарвлених павуків помірної зони Європи. Головогруди широкі й пласкі, світло-бурі, із затемненою передньою ділянкою і широкими темними смугами вздовж боків. Зверху головогруди вкриті густими білими волосками, від чого здаються сріблястими. Черевце павука довге, трохи загострене ззаду. Верхній бік черевця жовтуватий, частково вкритий білими волосками, що утворюють сріблясті перепаски, а також з чорними нерівними смужками. За смугастим забарвленням нагадує ос, звідки й інші назви «павук-оса», «павук-зебра» тощо. Ноги довгі, світло-бурі, з чорними кільцями чи плямами.

    Дорослі самиці мають розмір від 1 до 2,2 см. Самці дрібніші, менш яскраві, до 5—8 мм у довжину і значно тендітніші. Маса тіла дорослих самиць коливається від 200 до 400 міліграмів.

    Яскраве забарвлення аргіопи має декілька пояснень, оскільки, на перший погляд, воно демаскує павука. Висунуті пояснення про приманювання здобичі до павутини та про захисне смугасте забарвлення, яке розчленовує аргіопу і дозволяє злитися з тілом. Дослідження зі зміни кольору черевця павуків показали, що найбільш ефективно ловить комах саме природно посмугований павук, а не більш замаскований[7]

    Аргіопа вважається отруйним павуком, але його отрута для людини не смертельна. Як стверджують очевидці та постраждалі, укус може бути дуже болючим (як укус оси) і при цьому біль триває досить довго (до трьох днів). На місці укусу може утворюватись нарив через дію отрути.

    Цей красивий павук не агресивний, але зайвий раз його тривожити не варто, а особливо, коли він знаходиться на полюванні на павутинні. Будьте уважні й обов’язково попередьте малих дітей, які можуть ним зацікавитись.

Головний спеціаліст Шепетівського РУ ГУ ДПСС  в Хмельницькій області В.Савіцький

Відкритий лист Правління Асоціації міст України до Президента України щодо захисту конституційних прав громад

Високоповажний Володимире Олександровичу!

Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» добровільне, неполітичне об’єднання місцевих рад, головною метою якого є захист та представлення інтересів громад.

Ми, уповноважені представники 909 органів місцевого самоврядування – членів Асоціації, належимо до різних політичних сил, представляємо різні за розміром та рівнем соціально-економічного розвитку муніципалітети.

Для Асоціації головними пріоритетами є безпека людей, надання якісних соціально-адміністративних послуг громадянам, забезпечення проведення відкритих прозорих місцевих виборів та реалізації права громадян обирати та бути обраними.

Сьогодні органи місцевого самоврядування опинилися перед низкою проблем: чисельні перевірки, обшуки правоохоронних органів фактично паралізують діяльність із забезпечення нормальної життєдіяльності громад та надання послуг жителям, вибіркове погодження місцевих запозичень ставить під загрозу фінансування виплат заробітної плати працівникам бюджетної сфери, завершення ремонту шкіл, дитячих садків, оснащення лікарень; блокування рахунків комунальних підприємств, що надають послуги теплопостачання, призведе до зриву опалювального сезону.

Ми переконані, що лише встановленням діалогу центральної та муніципальної влади, їх постійною співпрацею та координацією вдасться досягти європейського рівня якості надання послуг населенню, гарантувати права громад та громадян під час передвиборчої кампанії на місцевих виборах 2020 року, своєчасно розпочати по всій країні опалювальний сезон.

З метою забезпечення ефективної співпраці між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, збереження основних принципів належного врядування і конституційних прав громадян звертаємося до Вас, як до Ґаранта Конституції України, з ініціативою провести зустріч з Правлінням Асоціації міст України.

Інформація про поширення коронавірусної інфекції 2019-nCoV

За даними Центру громадського здоров’я, станом 7 вересня в Україні зафіксовано 2 174 нових випадків коронавірусної хвороби COVID-19. Наразі виявлено 72 585 активних хворих на COVID-19.

Загалом в Україні 138 068 лабораторно підтверджених випадків COVID-19, з них 2 877 летальних, 62 606 пацієнтів одужали. Проведено 1 709 017 тестувань методом ПЛР. Усього за добу одужали 379 пацієнтів.

Наразі коронавірусна хвороба виявлена:

  •  Вінницька область — 4 406 випадків;
  •  Волинська область — 5 883 випадки;
  •  Дніпропетровська область — 2 767 випадків;
  •  Донецька область — 1 630 випадків;
  •  Житомирська область — 3 746 випадків;
  •  Закарпатська область — 8 091 випадок;
  •  Запорізька область — 1 931 випадок;
  •  Івано-Франківська область — 10 348 випадків;
  •  Кіровоградська область — 858 випадків;
  •  м. Київ — 15 276 випадків;
  •  Київська область — 6 278 випадків;
  •  Львівська область — 15 881 випадок;
  •  Луганська область — 434 випадки;
  •  Миколаївська область — 1 665 випадків;
  •  Одеська область — 8 525 випадків;
  •  Полтавська область — 973 випадки;
  •  Рівненська область — 9 762 випадки;
  •  Сумська область — 1 963 випадки;
  •  Тернопільська область — 7 390 випадків;
  •  Харківська область — 10 972 випадки;
  •  Херсонська область — 500 випадків;
  •  Хмельницька область — 3 195 випадків;
  •  Чернівецька область — 11 272 випадки;
  •  Черкаська область — 1 950 випадків;
  •  Чернігівська область — 2 372 випадки.


Дані з тимчасово окупованих територій АР Крим, Донецької, Луганської областей та міста Севастополя відсутні.

Дослідження проводилися вірусологічною референс-лабораторією Центру громадського здоров’я України, а також обласними лабораторіями. Станом на ранок 7 вересня 2020 року до Центру надійшло 2 123 повідомлення про підозру на COVID-19. Всього з початку 2020 року надійшло 199 986 повідомлень про підозру на COVID-19.

МОЗ закликає: при перших симптомах респіраторних захворювань обов’язково зателефонуйте своєму сімейному лікарю. 

Шановні підприємці!

Уже традиційно у першу неділю вересня, згідно з Указом Президента України, у нашій державі відзначається  День підприємця. Запровадження цього свята на державному рівні – це визнання тієї ролі, яку відіграють у розвитку вітчизняної економіки підприємництво і приватна ініціатива. Розвиток малого і середнього бізнесу — основа успішної економіки країни. Тож підприємці суттєво впливають на соціальну стабільність суспільства: створення нових робочих місць, відрахування до бюджетів.

У цей день слова вдячності адресуються енергійним, ініціативним людям, що зуміли організувати свою справу, втілити в життя нові ідеї та проекти своєю невтомною працею.

Тож з нагоди вашого професійного свята, прийміть найщиріші вітання. Нехай усі ваші ділові починання закінчуються лише успіхом, а особисте життя рясніє щастям і радістю. Нехай ділові партнери завжди будуть надійними, обсяги виробництва товарів і послуг збільшуються, а капітал примножується. Невичерпної енергії вам, натхнення, мудрості в справах та процвітання бізнесу, стабільності, добра й благополуччя вам і вашим родинам!

       Зі святом Вас, шановні підприємці!

З повагою секретар Грицівської селищної ради   Інна СЛАБА

До уваги отримувачів житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг!

З 1 серпня 2020 року в Україні відкрито ринок природного газу для побутових споживачів, що надає можливість громадянам самостійно обирати постачальника газу.

? Для розрахунку розміру житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, щомісяця органи соціального захисту населення отримують від виконавців послуг відомості про забезпеченість громадян послугами та про розмір цін і тарифів на житлово-комунальні послуги і платежів за такі послуги, у тому числі постачання та розподіл природного газу.

? Зазначені відомості отримуються органами соціального захисту населення на підставі отриманої від пільговиків та отримувачів житлових субсидій інформації про набір отримуваних ними житлово-комунальних послуг, а також про дані підприємств – надавачів цих послуг (назва, код ЄДРПОУ, номер особового рахунку тощо).❗️

Своєчасне надання громадянами інформації органам соціального захисту населення про зміну виконавців житлово-комунальних послуг забезпечить актуальний та правильний розрахунок розміру житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг.З огляду на зазначене, з метою своєчасного та в повному обсязі надання громадянам передбачених законодавством соціальних гарантій, звертаємося з проханням до пільговиків та отримувачів житлових субсидій в найкоротші терміни повідомляти органи соціального захисту населення про зміну виконавців житлово-комунальних послуг, зокрема постачальника природного газу для побутових потреб.

25 копійок та гривні старих зразків виводять з обігу

Національний банк України презентував майбутні зміни у банкнотно-монетному ряді гривні, спрямовані на подальше впорядкування готівкового обігу національної валюти та спрощення розрахунків.

Зокрема, йдеться про такі кроки регулятора з оптимізації готівкового обігу:

  • Монети номіналом 25 копійок та усі банкноти гривні старих зразків, уведені в обіг до 2003 року, перестають бути засобом платежу під час здійснення розрахунків готівкоюта будуть вилучені з обігу з 01 жовтня 2020 року.
  • Національний банк буде активніше виводити з обігу паперові банкноти 1 і 2 гривні і монети 1 гривня зразка 1996 року, замінюючи їх на відповідні обігові монети зразка 2018 року.

Про це сьогодні під час пресбрифінгу оголосив заступник Голови Національного банку Олексій Шабан.

“Ми продовжуємо наводити лад у готівковому обігу та приводити його до світових стандартів, – розповів Олексій Шабан. – Головна мета наших рішень – спростити готівкові розрахунки та підвищити їхню зручність для користувачів. Також ми дбаємо про економічну доцільність та підвищення якості готівки у обігу”.

Рішення, озвучені сьогодні Національним банком, стали продовженням багаторічної роботи регулятора з оптимізації готівкового обігу.

“У результаті банкнотно-монетний ряд гривні скоротиться із 17 номіналів до 12. Усього в ньому залишиться 6 номіналів монет та 6 номіналів банкнот, що відповідає міжнародній практиці. Він стане впорядкованим та зручним”, – наголосив заступник Голови Національного банку.

Про ключові причини вилучення з обігу:

Cпрощення та зручність розрахунків готівкою

Монети номіналом 25 копійок зараз не розмінюються через вилучення з обігу монет номіналами 1, 2 та 5 копійок, що відбулося торік. Завдяки їхньому вилученню з обігу ця проблема вирішиться.

Вилучення з обігу монет номіналом 25 копійок спростить готівкові розрахунки. Воно не матиме впливу на інфляцію, оскільки за відсутності монет номіналом 25 копійок під час готівкових розрахунків можуть застосовуватися правила заокруглення загальних (у чеку) сум розрахунків готівкою  за товари, роботи чи послуги (до сум, кратних 10 копійкам)*.

Банкноти старого зразка, введені у обіг до 2003 року, уже майже не виконують свою функцію платіжного засобу. Зараз у обігу їх залишається близько 1,8% від загальної кількості банкнот в обігу. Упродовж трьох останніх років їхній обсяг в обігу майже не змінився. Тобто громадяни ними майже не розраховуються, ці банкноти не інкасуються і до банків не надходять. Їхнє вилучення з обігу не завдасть незручностей громадянам, водночас бізнесу та державі принесе користь. 

Позитивний економічний ефект

Витрати держави та учасників готівкового обігу на виготовлення, оброблення, транспортування, зберігання банкнот і монет тепер знизяться.

Підвищення якості готівки у обігу

Для Національного банку важливо, щоб національна валюта, яка перебуває в обігу, була надійною та якісною. Українці мають бути впевнені, що готівка отримана у торговельній мережі, касі банку або в його банкоматах дійсно платіжна та абсолютно придатна до обігу.

Крім того, надто велика різноманітність банкнот і монет призводить до плутанини в гаманцях та зайвого часу під час здійснення розрахунків.

Вилучення з обігу застарілих банкнот попередніх поколінь та поступова заміна зношених банкнот номіналом 1 та 2 гривні та обігових  монет номіналом 1 гривня, виготовлених до 2018 року, на металеві монети підвищать захист і якість грошей та зроблять розрахунки комфортними і зручними.

Про терміни та механізми вилучення:

Як зауважив директор Департаменту грошового обігу Національного банку Віктор Зайвенко, монети номіналом 25 копійок та усі старі банкноти, уведені в обіг до 2003 року, перестануть бути платіжним засобом в Україні майже через місяць – з  01 жовтня 2020 року.

“З цієї дати їх не прийматимуть під час розрахунків готівкою за товари та послуги, а Національний банк вилучатиме їх з готівкового обігу. Тобто з 01 жовтня 2020 року усі магазини, ресторани, сфера побуту мають припинити їх приймати, а залишки таких монет і банкнот – до 16 жовтня здати до кас банків України для зарахування на рахунки”, – пояснив він.

Водночас громадяни зможуть без обмежень та безкоштовно обміняти монети номіналом 25 копійок та старі банкноти, уведені в обіг до 2003 року, на монети та банкноти інших номіналів і зразків упродовж наступних трьох років:

  • в усіх українських банках – упродовж одного року з дати вилучення їх з обігу – до 30 вересня 2021 року включно;
  • у Національному банку та уповноважених банках (Ощадбанк, ПриватБанк, Райффайзен Банк Аваль, ПУМБ) – упродовж трьох років з дати вилучення їх з обігу – до 30 вересня 2023 року включно.

Крім того, Національний банк з 01 жовтня 2020 року розпочне активніше вилучати з обігу банкноти номіналом 1 і 2 гривні зразків 2003–2007 років та обігові монети номіналом 1 гривня старого зразка, виготовлені до 2018 року (золотистого кольору). Потрапляючи в банки, вони не будуть більше повертатися в обіг, а вилучатимуться та передаватимуться до Національного банку.

Проте, на відміну від застарілих банкноти та монет номіналом 25 копійок, банкноти номіналом 1 і 2 гривні зразків 2003–2007 років та монети номіналом 1 гривня старого зразка, виготовлені до 2018 року, поки що залишаться дійсним платіжним засобом. Ними можна буде розраховуватися, їх не потрібно спеціально обмінювати. Водночас поступово в обігу їх ставатиме дедалі менше, а їхнє місце займуть відповідні “сріблясті” монети номіналом 1 та 2 гривні зразка 2018 року випуску.

До слова

За період з 01 жовтня 2019 року по 31 серпня 2020 року з готівкового обігу вилучено 77,5 млн штук монет дрібних номіналів, із них номіналом:

  • 1 коп. – 3,5 млн штук або 0,14 % від монет цього номіналу в обігу;
  • 2 коп. – 1,9 млн штук або 0,14 % від монет цього номіналу в обігу;
  • 5 коп. –  23 млн штук  або 1,3% від монет цього номіналу в обігу;
  • 25 коп. – 49,1 млн штук або майже 3% від монет цього номіналу в обігу.