Вірусний гепатит А – гостре інфекційне захворювання вірусної етіології з переважним ураженням печінки, пожовтінням шкірних покривів та інтоксикацією організму. Його ще називають хворобою Боткіна. Захворювання характеризується нерівномірним поширенням, циклічністю підйомів та спадів та притаманною осінньо-зимовою/зимово-весняною сезонністю.
Згідно зі статистичними даними за останні роки в Хмельницькій області реєструються поодинокі випадки захворювання вірусним гепатитом А. Проте склалася несприятлива епідеміологічна ситуація щодо захворювання гострими кишковими інфекціями, зокрема в Шепетівському районі, де показник захворювання гострими кишковими інфекціями бактеріальної етіології перевищує обласний у два рази протягом п’яти останніх років.
Як можна заразитися вірусом гепатиту А? Основним шляхом інфікування є фекально-оральний. Це захворювання називають «хворобою брудних рук». Адже вірус може передаватися від людини до людини, особливо серед дітей у дошкільних закладах, шкільних колективах при тісному спілкуванні, через брудні руки, а також через забруднену вірусом воду, їжу, що не пройшла достатню термічну обробку, ягоди, фрукти та овочі, вимиті в забрудненій вірусом воді.
Найбільш поширені симптоми:
виражена загальна слабкість та підвищена втомлюваність;
підвищення температури тіла;
нудота, блювота та втрата апетиту;
неприємні відчуття в животі, діарея;
важкість у правому підребер’ї;
потемніння сечі (до кольору пива);
жовтяниця (пожовтіння склер та шкіри).
Що потрібно знати, щоб запобігти інфікуванню вірусом гепатиту А?
1. Обов’язково мити руки з милом після кожного відвідування туалету та перед кожним прийомом їжі. Особливо важливо прищепити такі гігієнічні навички дітям, які є найбільш сприйнятливими до інфекції. Необхідно прослідкувати, щоб у дитини в школі завжди були вологі серветки для очищення рук та індивідуальна ємність для питної води.
2. Не використовувати для пиття, приготування їжі, питних чи господарських потреб воду з підтоплених під час весняних паводків колодязів, свердловин тощо. Оскільки під час підтоплення може виникнути забруднення. В таких випадках для забезпечення питного режиму та приготування їжі краще використовувати бутильовану воду, кип’ячену або ж підвізну чи водопровідну, яка б відповідала санітарним нормам для споживання.
3. Не використовуйте воду з незнайомих джерел водопостачання.
4. При відпочинку на природі для пиття та приготування їжі необхідно мати з собою запас питної води (краще бутильованої).
5. Перед споживанням овочі, фрукти та ягоди необхідно добре промити питною водою, для споживання маленьким дітям – облити окропом.
Найбільш дієвим заходом профілактики вірусного гепатиту А є вакцинація як дорослих, так і дітей. Щеплення забезпечує імунологічний захист на 20 років.
Що робити, якщо хтось із сім’ї захворів на гострий вірусний гепатит А?
При появі перших ознак захворювання звернутися до лікаря. У приміщеннях, де перебували хворі, необхідно провести вологе прибирання із застосуванням дезінфікуючих розчинів. Найголовніше – обов’язково пройти обстеження на виявлення маркерів вірусного гепатиту А у крові!
Особливо це актуально при виникненні захворювання в організованих колективах, школі або в садочку, де перебуває Ваша дитина, бо тільки так можна виявити захворювання, особливо без клінічних проявів. Це дозволить захистити Вас та Вашу родину від гепатиту А та зупинити його подальше поширення.
Бережіть себе та своїх рідних! Дотримуйтеся основних правил гігієни та будьте здорові!
Ворог дистанційно мінує наші землі. Стань амбасадором безпеки та допоможи вберегти життя!
Місця, які ще вчора були безпечними, сьогодні можуть бути заміновані: росіяни дистанційно мінують населені пункти, які не можуть окупувати. Особливо небезпечні міни-«пелюстки» – невеликі вибухові пристрої, що маскуються під листя та сміття і становлять смертельну загрозу для дорослих та дітей.
За даними Херсонської ОВА, з моменту деокупації області від підриву на вибухонебезпечних предметах постраждали 164 людини, з них 63 загинули.
Уже з початку2025-го року 9 людей постраждало, з яких двоє загинули. Ці цифри нагадують, як важливо інформувати населення про правила мінної безпеки.
Команда проєкту Dovidka.info Центру стратегічних комунікацій спільно з Херсонською ОВА та Херсонською МВА створили анімаційний ролик, який доступно пояснює, як розпізнати міни-“пелюстки” та що робити, якщо їх виявили.
Інструкцію розробили фахівці Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Херсонської області.
«Вже три роки в рамках проєкту Dovidka.info ми створюємо матеріали, які допомагають бути в безпеці. Бо ворог постійно тероризує нас новими загрозами. Вкрай важливо доносити цю інформацію до якомога більшої кількості людей, передавати її одне одному: рідним, сусідам, колегам тощо. Бо це – шлях порятунку і турбота про близьких. Тому закликаю доєднуватись до цієї кампанії та поширювати такі матеріали. Долучайтесь! Ставайте амбасадорами безпеки!» – наголошує заступник керівника Центру Стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Микола Балабан.
Як ви можете допомогти
Станьте амбасадором безпеки – поділіться відеороликом з друзями, родичами та знайомими, особливо тими, хто мешкає у прифронтових і прикордонних районах.
Поговоріть з дітьми – міни-«пелюстки» часто привертають увагу дітей, бо за формою схожі на іграшки. Поясніть дітям небезпеку та покажіть відео, щоб вони знали, як діяти у небезпечних ситуаціях.
Для ветеранів, військових та їхніх родин запускають безкоштовний ІТ-курс з основ DevOps
Український ветеранський фонд, рекрутингова платформа Lobby X та ІТ-компанія SoftServe оголошують про старт набору на безплатний курс“DevOps Fundamentals” для ветеранів, ветеранок, військових, членів їхніхсімей та сімей загиблих захисників та захисниць.
У програмі курсу:
основи роботи з Git/GitHub;
Linux: структура файлової системи та основні задачі адміністрування;
мови сценаріїв Bash та PowerShell;
концепції мережевої підтримки: протоколи, IP-адреси, підмережування та маршрутизація;
робота з популярними інструментами безперервної інтеграції та безперервної розгортки (CI/CD): Jenkins, GitHub Actions;
хмарні провайдери IaaS, PaaS/Хостинг;
робота з сервісами AWS, Azure та GCP;
артефакти в DevOps та їхня роль в розробці;
soft skills – навички, потрібні для роботи в ІТ-індустрії;
поради з пошуку роботи, підготовка резюме тощо.
Знання, отримані під час курсу, допоможуть опанувати основи DevOps, працювати з базами даних, налаштовувати робоче середовище та оптимізувати процес розгортання проєктів. Це дозволить майбутнім DevOps-спеціалістам ефективніше впроваджувати зміни та автоматизувати процеси на кожному етапі розробки.
Заняття відбуватимуться двічі на тиждень, у вівторок та четвер, з 18:00 до 20:00, на платформі Zoom. Досвідчені ментори розповідатимуть теоретичні основи, а також розбиратимуть практичні роботи і перевірятимуть домашнє завдання.
Лекції будуть доступні в записі для тих, хто не зміг приєднатися онлайн. Старт курсу – 3 лютого, тривалість – 9 тижнів.
Що потрібно для навчання:
ноутбук (компʼютер), доступ до інтернету, час для виконання домашніх занять.
Учасники та учасниці, які успішно завершать курс, отримають сертифікат.
Кількість місць на курсі обмежена, тому після реєстрації потрібно буде виконати невелике тестове завдання на знання базових понять та створити обліковий запис в Discord.
Державна служба України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області інформує
Шепетівське управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області інформує, що постановою Кабінету Міністрів України України від 27.12.2024 року №1511 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. №303 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі — Постанова) внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», та відновлено заходи з державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції. Ця Постанова набрала чинності 01.01.2025 року.
Додатково інформуємо, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області відповідно до затвердженого Секторального плану здійснення ринкового нагляду на 2025 рік здійснює заходи державного ринкового нагляду відповідно до сфери відповідальності визначеної постановою Кабінету Міністрів України України від 28.12.2016 №1069 «Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд», зокрема щодо:
піротехнічних виробів; аерозольних розпилювачів;
засобів цивільного захисту (в тому числі вогнегасники);
засоби індивідуального захисту рятувальників (пожежників) та від пожежі;
кабелі із спеціальними пожежними характеристиками;
пожежні та рятувальні машини і механічне устаткування;
протипожежне обладнання, вогнеперешкоджальні, вогнеущільнювальні, вогнезахисні та антипіренні вироби, кабелі із спеціальними пожежними характеристиками.
Враховуючи вищевикладене, з метою захисту життя та здоров’я людей і охорони довкілля Вам необхідно встановити контроль та забезпечити надання на ринку продукції, що відповідає вимогам Технічних регламентів відповідно до сфери діяльності.
Додатково інформуємо, що за введення в обіг продукції, що не відповідає встановленим вимогам та становить серйозний ризик, створення перешкод шляхом недопущення посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд до проведення перевірок характеристик продукції (стаття 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та статті 15 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції»), передбачена адміністративно-господарська відповідальність.
У Бюджетному кодексі України збережено кошти громад
Завдяки представленій Асоціацією міст України єдиній позиції місцевого самоврядування та системній роботі з народними депутатами України, в бюджетах громад збережено 9 млрд гривень.
Внесений Урядом України законопроєкт №12245 містив норму про вилучення з бюджетів громад коштів заборгованості за середньостроковими позиками, що виникла у 2009-2014 роках з вини Міністерства фінансів України, та перекладання на муніципалітети заборгованості районних бюджетів.
Асоціація міст України системно наполягала на тому, що заборгованість за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам у 2009–2014 роках в обсязі 9 млрд гривень має бути списана, за аналогією списання безнадійної дебіторської заборгованості, а норму погашення заборгованості за рахунок бюджетів громад потрібно вилучити із законопроєкту №12245.
При доопрацьовані законопроєкту № 12245 до другого читання позицію Асоціації міст України підтримав Комітет Верховної Ради України з питань бюджету, який врахував поправку №536 про вилучення із законопроєкту несправедливого механізму списання заборгованості.Асоціація міст України дякує Голові Комітету Верховної Ради України з питань бюджету Роксолані Підласій та народним депутатам України, які подали поправки №536-551 до законопроєкту №12245 та всім нардепам, які підтримали місцеве самоврядування під час голосування Комітетом і Верховної Ради України!
Ніхто не любить хворіти, але взимку це трапляється часто і з багатьма. Кашель, нежить, температура починають переслідувати нас, заважаючи звичному життю і часом не так вже просто визначити, яка хвороба заволоділа організмом. Головна проблема в тому, що захворювання має схожі симптоми, проте кожне з них по своєму відбивається на організмі і може призвести до неприємних, якщо не небезпечних для життя, наслідків.
Крім того, як повідомила головна інфекціоністка України Ольга Голубовська, в Україні вже зафіксовано випадки метапневмовірусу. Метапневмовірус людини (HMPV) може спричинити захворювання верхніх і нижніх дихальних шляхів у людей будь-якого віку, особливо серед маленьких дітей, людей 50+ та людей з ослабленою імунною системою. Виявлений у 2001 році HMPV належить до родини Pneumoviridae разом із респіраторно-синцитіальним вірусом (RSP).
На тепер, за даними Центру Громадського Здоров’я, в Україні з початку сезону зареєстровано більше десятка офіційно підтверджених випадків, звичайно, реально їх більше. Захворювання, в більшості випадків, передається крапельним шляхом.
Для точної постановки діагнозу настійно рекомендуємо звернутися до лікаря. Проте, для грипу найбільш характерно: головний біль і м’язові болі. Біль у горлі, закладеність носа, порушення в роботі шлунково-кишкового тракту (блювота, діарея) і кашель. Жар, м’язовий біль, закладеність носа, біль у горлі при грипі виникають раптово, що дозволяє встановити початок розвитку захворювання.
Пневмонія, навпаки, зазвичай протікає менш драматично, симптоми посилюються через кілька днів. Запам’ятайте, відвідування лікаря – найкраща можливість виключити ускладнення, викликані грипом, або пневмонією. При хворобі дуже суттєвим є підтримуюче лікування: дотримуйтесь постільного режиму, пийте багато рідини і усувайте симптоми за допомогою ліків. Цілющий ефект має також гарячий курячий бульйон.
Проте, найбільш ефективним засобом профілактики грипу є вакцинація. Вакцинація знижує шанси захворіти на грип. І хоча грип можна підхопити навіть після вакцинації, щеплення зменшить симптоми і тривалість перебування вірусу в організмі. Щеплення також запобігає найбільш поширеній причині бактеріальної пневмонії. Особливо рекомендовано робити щеплення для маленьких дітей, літніх людей і людей з певними захворюваннями.
Поряд з вакцинацією, не забувайте, шановні, про те, що в цей холодний сезон треба регулярно мити руки, прибирати брудні поверхні вдома і на роботі, пити багато води і добре харчуватися. Виходячи на вулицю, вдягайтесь відповідно до погоди, уникайте переохолодження, протягів, промокання ніг. Обмежте відвідування заходів із великим скупченням людей (кінотеатри, ресторани, кафе, дискотеки, тощо). Доцільно регулярно проводити вологе прибирання та провітрювання квартири.
Запам’ятайте: чим раніше звернетесь до лікаря при перших ознаках захворювання, тим менше ризику для власного здоров’я.
Зміни до порядку та умов надання психологічної допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та деяким іншим категоріям осіб
Постановою Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2022 р. № 1338 і від 18 березня 2024 р. № 307” № 1480 від 24 грудня 2024 року https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1480-2024-%D0%BF#Text внесено зміни до порядку надання психологічної допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та деяким іншим категоріям осіб.
З метою реалізації права надання безоплатної психологічної допомоги особам, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членам сімей таких осіб (дружина (чоловік), малолітні, неповнолітні та повнолітні діти і батьки), постраждалим учасникам Революції Гідності та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни і членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць Міністерством у справах ветеранів України (далі – Мінветеранів) розроблено 3-рівневу систему надання психологічної допомоги ветеранам, запроваджено ведення Реєстру суб’єктів надання послуг із надання психологічної допомоги (далі – Реєстр):
перший рівень, що включає соціально-психологічну підтримку та надання соціальних послуг, зокрема соціального супроводу, соціальної адаптації, консультування;
другий рівень, що включає психологічну допомогу;
третій рівень, що включає комплексну медико-психологічну допомогу.
Рівень, на якому отримувачу послуг повинні бути надані послуги із психологічної допомоги, визначається за результатами психологічної діагностики з урахуванням життєвих обставин отримувача послуг та стану його здоров’я, психічного стану.
Метою надання психологічної допомоги є збереження та відновлення психічного здоров’я, загального благополуччя та якості життя, профілактика та попередження розвитку психічних та поведінкових розладів отримувачів послуг, подолання складних життєвих обставин, зниження частоти та тяжкості наслідків травматичних подій для психічного здоров’я особи, попередження інвалідності.
Відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із психологічної допомоги ветеранам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членам сімей таких осіб, постраждалим учасникам Революції Гідності, членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 497 від 12 липня 2017 р., Мінветеранів здійснює відшкодування вартості наданих послуг із психологічної допомоги на підставі поданих в установленому порядку звітів про послуги, які надані у звітному періоді відповідно до укладених договорів про відшкодування вартості послуг в межах бюджетних асигнувань, передбачених на відповідний період, та актів наданих послуг на рахунки суб’єктів надання послуг, зазначені у договорах про відшкодування вартості послуг.
На другому рівні психологічна допомога спрямована на розв’язання актуальних або специфічних психологічних проблем отримувача послуг, які виникли, зокрема, внаслідок психологічного травмування в екстремальних ситуаціях (участі у бойових діях, перебування у полоні, відбування покарання тощо), в надзвичайних ситуаціях (пожежі, руйнування будинків тощо), в кризових ситуаціях (розлучення, смерть близьких людей тощо).
Робота з отримувачем послуг спрямована на відновлення відчуття безпеки, стабілізацію; побудову корисних стратегій подолання; опрацювання та осмислення психотравматичного досвіду; зменшення інтенсивності емоційного переживання; сприяння посткризовому зростанню.
На другому рівні психологічної допомоги передбачено проведення профілактичних та лікувальних заходів для осіб і сімей, які мають психологічний стрес, а також осіб із підвищеним ризиком розвитку психічних розладів.
Психологічна допомога із застосування методів психологічного консультування проводиться для осіб, стан яких не відповідає діагностичним критеріям психічних та поведінкових розладів, але які мають підвищений ризик їх формування.
Постановою № 1338 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2024 р. № 1480) створено умови для залучення недержавних надавачів послуг, постановою Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2022 р. № 1338 і від 18 березня 2024 р. № 307” забезпечивши тариф на відшкодування вартості послуг із психологічної допомоги другого рівня, які надаються фахівцями із надання послуг суб’єктів надання послуг усім категоріям отримувачів послуг, сумарно складається з:
базової ставки – 254,18 гривні за годину (без податку на додану вартість);
надбавки до базової ставки за досвід роботи за фахом:
від 2 до 3 років – без надбавки;
понад 3 роки – 279,6 гривні за годину (без податку на додану вартість);
понад 10 років – 305,02 гривні за годину (без податку на додану вартість);
понад 20 років – 330,43 гривні за годину (без податку на додану вартість);
надбавки до базової ставки за науковий ступінь та вчене звання:
доктор філософії – 76,25 гривні за годину (без податку на додану вартість);
доктор наук – 127,09 гривні за годину (без податку на додану вартість);
вчені звання (доцент, старший дослідник) – 101,67 гривні за годину (без податку на додану вартість);
професор – 152,51 гривні за годину (без податку на додану вартість);
надбавки до базової ставки за спеціалізації та сертифікації: спеціалізація в клінічній психології, психіатрії або психотерапії – 76,25 гривні за годину (без податку на додану вартість);
наявність міжнародної сертифікації (EMDR, CBT, ICF, IFS, метод Готмана, MBSR) – 254,18 гривні за годину (без податку на додану вартість);
членство в професійних асоціаціях – 50,84 гривні за годину (без податку на додану вартість).
Вартість наданих послуг із психологічної допомоги у сімейній та груповій формі одній особі протягом однієї години одним фахівцем із надання послуг із психологічної допомоги розраховується як добуток тарифу на відшкодування вартості послуг із психологічної допомоги другого рівня (базової ставки та надбавок) в індивідуальній формі та розрахункового коефіцієнта із заокругленням до цілого числа.
Застосовуються такі розрахункові коефіцієнти:
0,55 – за надання послуг із психологічної допомоги двом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,4 – за надання послуг із психологічної допомоги трьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,33 – за надання послуг із психологічної допомоги чотирьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,28 – за надання послуг із психологічної допомоги п’ятьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,25 – за надання послуг із психологічної допомоги шістьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,23 – за надання послуг із психологічної допомоги сімом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,22 – за надання послуг із психологічної допомоги вісьмом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,2 – за надання послуг із психологічної допомоги дев’ятьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,19 – за надання послуг із психологічної допомоги десятьом отримувачам послуг протягом однієї години.
На третьому рівні залучаються надавачі послуг із психологічної допомоги з числа тих, хто має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, проте не уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій із НСЗУ. Відшкодування визначене як глобальна ставка на місяць на одну команду з чотирьох фахівців та становить 153 100 гривень (без податку на додану вартість). Підвищено вимоги до суб’єктів надання послуг із психологічної допомоги, зокрема, у разі психотерапії депресивних, тривожних, адаптаційних, гострих стресових та посттравматичних стресових розладів, які виникли внаслідок хвороби/травми, участі у бойових діях або надзвичайних ситуаціях, полону, перебування в місцях позбавлення волі, інших станів здоров’я, що можуть призвести до обмеження повсякденного функціонування, фахівець повинен мати обов’язкову додаткову спеціалізацію (сертифікацію) за одним з методів психотерапії з доведеною ефективністю, що мають сильну доказову базу міжнародних досліджень та рекомендовані міжнародними протоколами, або проходять навчання за одним з таких методів психотерапії під супервізією. Постановою № 1338 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2024 р. № 1480) доповнено нормами про здійснення контролю та обліку надання послуг із психологічної допомоги, оцінювання її якості, що відбуваються із залученням структурних підрозділів з питань ветеранської політики. Щоб стати надавачем послуг та отримувати відшкодування від Мінветеранів, потрібно додати заяву до Реєстру суб’єктів надання послуг із надання психологічної допомоги для ветеранів та членів їх сімей (для другого та третього рівнів).
Результати загальнонаціонального онлайн-опитування “Образ ветеранів в українському суспільстві”
Найвищий рівень довіри в суспільстві — до військових, які зараз воюють!
95 % опитаних українців зазначають, що довіряють та скоріше довіряють військовим ЗСУ, які служать на передовій, 96 % — ветеранам АТО, які зараз знову воюють. Такі результати онлайн-опитування “Образ ветеранів в українському суспільстві”, що його презентували Український ветеранський фонд та Соціологічна група “Рейтинг”.
“Для нас у Міністерстві у справах ветеранів дуже важливі такі дослідження. Вони дають змогу більш глибоко розуміти власне свою цільову аудиторію, її потреби та проблеми і надалі ухвалювати управлінські рішення та формувати політики таким чином, щоб вони не були декларативними, а спрямовувалися на те, щоб ветерани і ветеранки отримали максимум можливостей від держави, від бізнесу, від громадянського суспільства. Тобто наше завдання — створювати максимально ефективні інструменти. А максимально ефективні інструменти можна розробляти лише тоді, коли дослідив і знаєш глибину потреб своєї аудиторії”, — зазначила Юлія Кіріллова, заступниця Міністра у справах ветеранів України.
Як повідомили під час презентації, від початку повномасштабного вторгнення в Україні постійно зростає кількість людей, чиї близькі зараз воюють. 71 % респондентів, які взяли участь у опитуванні “Образ ветеранів в українському суспільстві”, відповіли, що мають серед своїх близьких тих, хто воював чи воює на фронті, починаючи з 24 лютого 2022 року.
Та при цьому кількість людей, які допускають, що самі можуть стати ветеранами у майбутньому майже не змінилася від березня цього року.
“На запитання “Чи допускаєте ви, що самі можете стати ветераном у майбутньому?” 40% опитаних відповідає, що так, 56 — ні. І найчастіше, звичайно, про це говорять чоловіки, зокрема чоловіки, які воювали в АТО. Щодо ставлення до військових і ветеранів, то ми підтверджуємо, що й надалі воно надзвичайно позитивне, але хочемо вказати на певну відмінність залежно від категорії військових. 95 % опитаних зазначили, що вони довіряють і скоріше довіряють військовим ЗСУ, які служать на передовій, 96 % — що довіряють ветеранам АТО, які зараз знову воюють. Найнижчий показник довіри, 29 %, опитані українці демонструють до військових ТЦК”, — розповів Олексій Антипович, директор Соціологічної групи “Рейтинг”.
Серед тривожних тенденцій називають зниження рівня довіри до ветеранів, які повернуться з війни, яка зараз триває. Тому важливо відстежувати подальші зміни в суспільних настроях, щоб запобігти можливій стигматизації захисників у майбутньому.
У трійці найбільш ймовірних викликів, які постануть перед ветеранами після повернення зі служби, респонденти називали психоемоційну нестабільність (84 %), проблеми з фізичним здоров’ям та труднощі з отриманням медичної допомоги (78 %), а також відсутність інклюзивного простору та адаптованого робочого місця для осіб з інвалідністю (74 %).
Для цілісного розуміння ситуації результати опитування “Образ ветеранів в Українському суспільстві” варто порівняти з результатами онлайн-опитування ветеранів та ветеранок, яке у жовтні–листопаді цього року проводив Український ветеранський фонд. Через таке порівняння, до прикладу, можна побачити, що у той час, як 78 % опитаних цивільних говорять, що суспільство поважає ветеранів, серед ветеранів такої думки лише 33 %.
“Я б хотіла звернути увагу на ті явища, де різниця між сприйняттям цивільних і самих ветеранів виражена досить яскраво. Зокрема, це нерозуміння з боку суспільства. Так, цивільні помітно нижче оцінюють ступінь ризику виникнення цього явища, аніж самі захисники та захисниці — 66 % і 89 % відповідно. Такі відмінності можуть свідчити, з-поміж іншого, про недостатню обізнаність щодо викликів та перешкод, які виникають перед ветеранами”, — наголосила Анастасія Селянінова, начальниця відділу навчально-аналітичної роботи Українського ветеранського фонду.
Більше деталей щодо опитування можна переглянути на сайті Українського ветеранського фонду: https://cutt.ly/xeB8JEqP.
Зазначимо, що опитування відбувалося 5–6 грудня 2024 року. Вибірка репрезентативна за віком, статтю і типом поселення. Вибіркова сукупність: 1000 респондентів. Метод опитування: CATI. Помилка репрезентативності дослідження з довірчою імовірністю 0,95: не більше 3,1%.
Міфи і реальність законопроєкту про нагляд за місцевим самоврядуванням
Нараховується 26 державних органів, які контролюють, перевіряють і наглядають за органами місцевого самоврядування – від мовних інспекторів… до державної архівної служби…, від поліції… до НАБУ… Робоча група Правління Асоціації міст України щодо проєкту нової редакції Закону України «Про місцеві державні адміністрації», реєстр.№4298, куди увійшов і міський голова Славути Василь Сидор, підготувала аналіз умов діяльності муніципалітетів, положень UkraineFacility та позиції Конгресу регіональних і місцевих влад Ради Європи.
Міф перший: нагляду за органами місцевого самоврядування не існує
Замість тисячі слів пропонуємо розглянути інфографіку.
30 жовтня 2024 року Верховна Рада України продовжила цей список – розширила повноваження Рахункової палати України в частині нагляду за місцевим самоврядуванням.
«Цим рішенням насправді розпочато демонтаж системи фінансового нагляду/контролю за фінансовою діяльністю органів місцевого самоврядування. Чому? Бо народна мудрість стверджує, що «в семи няньок дитина без ока». Кошти муніципалітетів будуть тепер одночасно та за аналогічними показниками контролювати два центральні органи: Рахункова палата та Державна аудиторська служба. Конфлікти між цими органами держвлади неминучі, збільшення вдвічі штату чиновників-контролерів призведене до збільшення видатків з Держбюджету на виконання аналогічних функцій та до необхідності збільшення штату в держорганах. Для місцевих чиновників – це додаткові підстави оскарження висновків контролерів. Буде як в анекдоті про Ізя/Слава – беру висновок того органу, який зручніший. В такій ситуації програють всі: державна влада, муніципальна влада, а головне – громадяни України», – йдеться у матеріалі Асоціації міст України.
Міф другий: європейські партнери визначили схвалення законопроекту №4298 як умову для отримання коштів Ukraine Facility
Окремі спікери від влади під копірку тиражують тезу, ніби схвалення законопроєкту №4298 є індикатором виконання вимог для отримання допомоги за Ukraine Facility.
«Замість тисячі слів достатньо подивитись пункт 72 преамбули Регламенту 2024/792 Європейського Парламенту та Ради Європейського союзу, яким засновано UkraineFacilitу, де йдеться про чітке розмежування повноважень, відповідні внутрішні структури муніципалітетів, пропорційну систему нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування в одному реченні», – пояснюють представники АМУ.
Вже в Плані Україна, який розроблений Урядом України на виконання Ukraine Facility, але з порушенням його Регламенту, бо готувався без залучення представників органів місцевого самоврядування всупереч вимогам європейських партнерів, розподіл повноважень і нагляд розведені у часі. При чому розведені «навпаки» порядку, визначеного тезами Ukraine Facility: на весну 2025 року запропонували нагляд, а на весну 2026 року розподіл повноважень.
Таке формулювання української сторони не тільки не відповідає вимогам Ukraine Facility й логіці. Воно вже отримало зауваження наших європейських партнерів до лютневої редакції законопроєкту «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні», реєстр. №4298, викладених в Висновку Секретаріату Конгресу регіональних і місцевих влад Ради Європи від 21.02.2024 щодо:
значного розширення в законопроєкті форм нагляду (пункти 43, 44, 45, 46, 47, 48, 61 Висновку), що порушує положення статті 8 Європейської хартії місцевого самоврядування;
великої кількості повноважень місцевих державних адміністрацій в різних сферах (пункти 59, 62 Висновку), що означає відступ від субсидіарності, передбаченої статтею 4 Європейської хартії місцевого самоврядування;
відсутності чіткого розподілу повноважень (пункт 37 Висновку), що призведе до дублювання контрольних функцій та суперечить статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування.
Насправді в Ukraine Facilitу, як і в Звіті Європейської Комісії про готовність України до переговорів про вступ до Європейського Союзу, розподіл повноважень і пропорційна система нагляду визначені в одному пункті і повинні бути одночасно реалізовані Україною. Адже європейці ставлять вимогу навести лад в системі нагляду за місцевим самоврядуванням (дивись Міф перший), а не породжувати нових контролерів чи наглядачів.
Оскільки текст законопроєкту №4298 в редакції лютого 2024 року суперечить Європейській хартії місцевого самоврядування та пересмикує вимоги Ukraine Facility, то його схвалення в такій редакції може призвести до блокування чергового траншу допомоги. Враховуючи це – варто доопрацювати його редакцію або внести новий законопроєкт, що забезпечить чітке розмежування повноважень, відповідні внутрішні структури муніципалітетів, пропорційну систему нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування.
Міф третій: нагляд це єдине, чого не вистачає для завершення реформи місцевого самоврядування
Тут можна було написати багато, але реальність у кожного за вікном. Зупинимось тільки на глобальних речах.
У квітні 2024 року, на 10-ту річницю децентралізаційної реформи, Асоціацією міст України була представлена Концепція відновлення місцевого самоврядування України, розроблена спільно з міжнародними партнерами.
Концепція відновлення це стратегічний документ, що визначає засади функціонування місцевого самоврядування в умовах війни та на 10 років після Перемоги України; окреслює напрями реформування системи публічної влади та відновлення місцевого самоврядування; містить чіткі критерії оновлення системи місцевого самоврядування в усіх сферах життєдіяльності громад.
Насправді попереду, до справжньої децентралізації та демократизації суспільства, ще довгий шлях. Зважаючи на те, що великі зусилля та втручання Ради Європи потрібні були навіть для того, щоб змусити державну владу взяти на себе зобов’язання по оновленню Концепції 2014 року, цей шлях буде складним. Завершення цього шляху вінчатимуть зміни до Конституції України, які зроблять реформу незворотньою.
Міф четвертий: законопроєкт №4298 передбачає нагляд тільки за законністю рішень місцевого самоврядування
З останньої редакції законопроєкту вилучено положення «Забезпечення законності при виконанні органами місцевого самоврядування власних повноважень здійснюється щодо дотримання ними Конституції та законів України» в статті 59-2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
«Це різко збільшує кількість документів, на відповідність яким буде здійснюватися нагляд. І, відповідно, підвищує обсяг і глибину перевірок, можливості для виявлення несуттєвих порушень, різного роду втручань у діяльність органів місцевого самоврядування. Стерто єдину ознаку, що розмежовує нагляд за власними та делегованими повноваженнями», – застерігають в Асоціації міст України.
Таке положення, що міститься в останній редакції проєкту №4298, суперечить частинам 2, 3 статті 8 Європейської хартії місцевого самоврядування.
Також це суперечить пункту 2 розділу І, пункту 2 розділу ІІ Керівних принципів щодо вдосконалення систем нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування Рекомендацій CM/Rec(2019)3 Комітету Міністрів Ради Європи від 4 квітня 2019 року.
Насправді запропонована цього року редакція проєкту №4298 передбачає введення нагляду й контролю не тільки за делегованими, але й власними повноваженнями органів місцевого самоврядування.
Законопроєкт №4298 також вводить зупинку дії відповідного акта органу місцевого самоврядування на час розгляду вимоги про усунення порушення законності в частині 2 статті 59-6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що призведе до можливості невибіркового, позасудового зупинення будь-якого акта муніципалітету та створить можливості тиснути на місцеве самоврядування масовим надсиланням таких вимог. Це суперечить частині 3 статті 8 Європейської хартії місцевого самоврядування.
Більше того, якщо подивитись на законопроєкт №4298 не тільки з боку органів місцевого самоврядування, а й з боку бізнесу, що працює в Україні, то в підприємців й надалі буде той самий контролер. Адже в статті 18 законопроєкту №4298 передбачено державним адміністраціям право здійснення контролю на території, а стаття 19 закріплює за ними право здійснювати перевірки об’єктів всіх форм власності та давати всім обов’язкові до виконання розпорядження.
«Отже, автори законопроєкту запроваджують повноцінну контролюючу структуру, яка обмежуватиме не тільки права місцевого самоврядування, але й розвиток економіки. І така структура ще й паралельно зберігає широкі управлінські і політичні завдання, які очікувано обтяжуватимуть нагляд», – пояснюють в Асоціації міст України.
Міф п’ятий: про вплив місцевого самоврядування на формування керівного складу місцевих державних адміністрацій
Автори законопроєкту №4298 стверджують, що закладають начебто прозору процедуру відбору керівників державних адміністрацій за участі асоціацій органів місцевого самоврядування.
Насправді, передбачена законопроектом №4298 в статті 27-1 Закону України «Про державну службу» Єдина комісія з формування керівного складу місцевих державних адміністрацій, яка проводитиме конкурси на зайняття посад голів обласних державних адміністрацій, конкурси на зарахування до кадрового резерву на посади голів районних державних адміністрацій та дисциплінарні провадження щодо голів місцевих державних адміністрацій, буде складатися з восьми членів, серед яких два – з асоціацій. При прийнятті рішень більшістю від присутніх така кількість представників місцевого самоврядування в Комісії дозволить тільки озвучити іншим членам Комісії проблеми про кандидатів на посади голів місцевих адміністрацій. На остаточне рішення це ніяк не вплине, оскільки воно буде прийматися відповідною більшістю.
Законопроєкт передбачає включення в Комісію двох представників асоціацій зі всеукраїнським статусом. Хоча станом на сьогодні таких є чотири. Отже, дві будуть виключно констатувати події в Комісії, а дві спостерігати ззовні. Зверніть увагу – констатувати, не впливати, бо їх двоє з восьми у складі.
Але й навіть не це головна імітація демократичного відбору через участь асоціацій. Далі цікавіше.
«Зазначена в законопроєкті щорічна ротація представників асоціацій юридично означає, що від тих самих двох асоціацій зі складу Комісії в ідеалі (в разі ухвалення відповідних рішень Урядом) будуть щорічно змінюватись представники. А інші дві асоціації навіть констатувати прийняті представниками органів державної влади рішення всередині Комісії не зможуть ніколи. Адже зрозуміло, що між асоціацією, яка формує позицію місцевого самоврядування й захищає її в діалозі з органами державної влади, та між згідною на всі пропозиції органів державної влади асоціацією місцевого самоврядування, відповідний орган подання (міністерство) подасть на затвердження Уряду ту, яка лояльна до нього. Тим більше це зрозуміло зараз, коли представники державної влади публічно називають окремі асоціації й вибірково не називають ту, яка має відмінну від центральної влади, сформовану місцевим самоврядуванням, позицію», – кажуть в АМУ.
Висновок: жодного впливу місцеве самоврядування на прийняття рішень щодо керівного складу місцевих державних адміністрацій не матиме.
Міфи розвінчані!
«Наше спільне завдання – максимально допомогти нашій Перемозі, реалізувати UkraineFacilitу та забезпечити демократичні зміни в діяльності місцевого самоврядування для реалізації прав мешканців громад. А для цього всім нам потрібно відкласти власні амбіції, об’єднатись й провести в законодавстві зміни задля чіткого розмежування повноважень, створення відповідних внутрішніх структур муніципалітетів, пропорційної системи нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування. На щастя, робоча група профільного Комітету Парламенту за участі представників Конгресу Ради Європи вже розпочала свою роботу, готують новий комплексний законопроєкт.Варто зробити цю роботу якісно й без політики», – підсумували в Асоціації міст України.
До уваги споживачів комунальних послуг!Держпродспоживслужба здійснює позапланові заходи державного контролю у сфері надання житлово-комунальних послуг!
Шановні споживачі комунальних послуг, Головне управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області нагадує, що 12 березня 2024 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 8 березня 2024 року № 261 відповідно до якої поновлено позапланові заходи державного нагляду (контролю) у сфері житлово-комунальних послуг в умовах воєнного стану.
Отже, наразі Головне управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області,відповідно до покладених на неї повноважень, здійснює позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини.
Відповідно до чинного законодавства однією із підстав проведення позапланового заходу є обґрунтоване звернення фізичної особи, або групи фізичних осіб, яке необхідно направити до Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області одним із таких способів:
заповнити форму на офіційному сайті Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області за посиланням;
в паперовому вигляді на поштову адресу: вул. Шевченка, 53, м. Хмельницький, 29001.
Для розгляду звернення по суті та проведення позапланової перевірки, у зверненні, відповідно до частини сьомої статті 5 Закону України «Про звернення громадян», має бути зазначено:
прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи;
місце проживання фізичної особи;
викладено суть порушеного питання;
письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати;
в електронному зверненні також має бути зазначено електронну адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним.
Електронне звернення, якщо воно надсилається без використання електронного цифрового підпису, повинно мати вигляд сканованої копії та/або фотокопії підпису.
Також у зверненні необхідно обов’язково зазначити найменування суб’єкта господарювання, що надає комунальні послуги, його адресу місця здійснення господарської діяльності та додати копії документів, що підтверджують порушення викладені у зверненні, зокрема, копію договору із суб’єктом господарювання, який надає ті чи інші комунальні послуги, квитанції про нарахування плати за відповідні комунальні послуги, тощо. Отже, шановні жителі області, ви можете звертатись до Головного управління Держпродспоживслужби в Хмельницькій області у разі якщо у вас є сумніви в правильності встановлення та застосування тарифів на комунальні послуги, якщо послуга не надається, або надається неналежної якості, з питання здійснення перерахунку за надання послуг не в повному обсязі або іншим чином не дотримуються умови договору про надання послуг, недотримуються правила застосування засобів вимірювальної техніки (лічильників), які використовуються для обліку наданих послуг.