Без бюджетів розвитку і з правом держадміністрацій зупиняти рішення про місцевий бюджет: Уряд ініціює зміни до Бюджетного кодексу
15 вересня 2021 року Уряд разом із проектом Держбюджету на 2022 рік (№6000) подав зміни до Бюджетного кодексу (№ 6062). Сьогодні, 19 жовтня, Комітет Верховної Ради України з питань бюджету розглянув питання підготовки до першого читання проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» №6000 від 15.09.2021.
За результатами розгляду Комітет прийняв рішення рекомендувати Парламенту прийняти законопроєкт у першому читанні, ухваливши відповідний проєкт постанови Верховної Ради України «Про висновки та пропозиції до проєкту Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік» №6000-П від 19.10.2021.
Також Комітет розглянув урядовий проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» №6062 від 15.09.2021 і рекомендував Парламенту прийняти законопроєкт у першому читанні.
Раніше АМУ надала пропозиції та зауваження до законопроєкту про внесення змін до Бюджетного кодексу та наголосила на ряді критичних для місцевого самоврядування проблем. Зокрема, законопроект № 6062 передбачає:
Ліквідація бюджету розвитку (наскрізні зміни до Кодексу)
Бюджет розвитку – це складова спеціального фонду місцевого бюджету. Органи місцевого самоврядування (ОМС) з бюджету розвитку здійснюють видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства тощо.
Ліквідація бюджету розвитку – це:
- позбавлення ОМС окремих доходів (плати за розміщення тимчасово вільних коштів);
- скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів;
- загрози додаткового навантаження на ОМС в частині фінансування делегованих повноважень (зокрема, у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту);
- позбавлення права ОМС на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках;
- встановлення нерівних умов для учасників бюджетного процесу в частині фінансової автономії.
Вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2)
Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти.
За рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації ОМС спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпеки та ін.
Таке вилучення залишків освітньої субвенції – це:
- скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти;
- позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу;
- крок до формування неефективної мережі закладів освіти.
Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни до ст.122)
Такі зміни – пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.7, 71 БКУ).
Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет призведе до:
- зупинки рішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
- блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
- неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.
Загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (зміни до п.21 Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроект передбачає надати повноваження Кабміну визначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Заборгованість місцевих бюджетів в обсязі 9 млрд гривень за середньостроковимипозиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. ОМС були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо).
Погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів – це:
- втрата місцевими бюджетами по усій Україні 9 млрд гривень;
- погіршення фінансової основи ОМС та розбалансування місцевих бюджетів.
Зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності (зміни до Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроєкт № 6062 пропонує 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету. Такі ініціативи є неприпустимими.
Наслідки змін:
- втрата місцевими бюджетами частини доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності.
Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту (зміни до ст.26)
Розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Розпорядниками бюджетних коштів є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, бюджетні установи: школи, садочки, лікарні тощо.
Законопроєкт №6062 пропонує запровадити сертифікацію працівників підрозділів внутрішнього аудиту та надати Мінфіну повноваження здійснювати координацію діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.
Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту – це:
- надмірні, необґрунтовані та корупційно вразливі ініціативи;
- обмеження самостійності в управлінні виконавчих органів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності.
Асоціація міст України звернулася до комітету із питань бюджету Верховної Ради України та надала вичерпний аналіз усіх ризикових моментів та сподівається, що зауваження будуть враховані.
Верховна Рада України планує вже завтра, 20 жовтня, розглянути у першому читанні проєкт Держбюджету на 2022 рік № 6000 та проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» № 6062.