Грип – це гостре інфекційне захворювання дихальних шляхів, яке викликається вірусом грипу типу А, В чи С та характеризується масовим розповсюдженням, короткочасною лихоманкою, інтоксикацією, а також великою частотою виникнення ускладнень. Інкубаційний період при грипі коливається від кількох годин до трьох днів, найчастіше – 1-2 дні.
Джерелом інфекції є хвора людина або вірусоносій. Вірус грипу передається повітряно-краплинним, повітряно-пиловим шляхом (вірусні частки переносяться повітрям від хворої людини до здорової під час розмови, кашлю, чхання), внаслідок тісного контакту (перебування на відстані близько 2 м). Грип має симптоми, схожі з іншими гострими респіраторними вірусними інфекціями (ГРВІ), але є набагато небезпечнішим. Хвороба розпочинається раптово із симптомів загальної інтоксикації – озноб, а потім відчуття жару, різкий головний біль, виражена загальна слабкість, ломота у м’язах, суглобах, пізніше з’являються катаральні симптоми, такі як біль у горлі, закладеність носа, сухий кашель. Розрізняють легкий, середній та важкий перебіг захворювання. При погіршенні стану і появі таких симптомів, як температура тіла (впродовж 2-3 днів), задишка, висипи на шкірі, синюшний відтінок шкіри, багаторазове блювання та випорожнення, порушення свідомості, біль у грудній клітці, домішки крові у харкотинні, низькі або високі показники артеріального тиску, аритмія, судоми необхідно терміново звернутися до лікаря!
У разі несвоєчасного лікування можуть виникнути такі ускладнення як пневмонія, бронхіт, абсцес легенів (найпоширеніші ускладнення грипу), інфекційно-токсичний шок, гостра дихальна недостатність, серозний менінгіт, енцефаліт тощо.
Особливо вразливими до інфекції є: діти віком до 5 років; вагітні; люди похилого віку; хворі на діабет, хронічні легеневі та серцево-судинні захворювання.
Як запобігти зараженню грипом:
Уникайте близького контакту з хворими.
Якщо захворіли ви, то намагайтеся якнайрідше перебувати поряд із іншими людьми, щоб не заразити їх.
Уникати місць, скупчення людей аби зменшити вірогідність контактів із хворими людьми. Особливо актуально під час сезону грипу та епідемій.
Одягати маски в місцях скупчення людей, щоб захистити себе чи оточуючих від зараження.
Не торкатися очей, носа або рота немитими руками.
Обов’язково часто мити руки з милом або обробляти їх дезінфікуючим гелем із вмістом спирту, тому що інфекція потрапляє в організм через рот, ніс та очі, яких ви час від часу торкаєтесь руками.
Регулярно провітрювати приміщення і робити вологе прибирання – як у помешканні, так і в робочих приміщеннях, щоб не залишати навколо себе живі віруси й бактерії, що можуть залишатися активними впродовж годин після перебування у приміщенні хворої людини.
Повноцінно харчуватися, дотримуватись нормованого режиму дня, уникати перевтоми – для підвищення опірної здатності організму. Це збільшить шанси запобігти як зараженню, так і важким формам хвороби та її ускладненням.
Специфічною профілактикою є вакцинація.
Відповідно до даних офіційного вебпорталу МОЗ України.
У разі появи небезпечних симптомів усім, а особливо представникам груп ризику, потрібно обов’язково звернутися до сімейного лікаря та, при необхідності, отримати відповідне лікування.
Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я!
За сприяння Хмельницької обласної служби зайнятості 275 мешканців Хмельниччини у 2025 році отримали ваучер на навчання. Переважна більшість – громадяни віком від 45 років.
«Ваучер на навчання – це документ, який дає право людині пройти навчання за кошти держави. Він покриває витрати на навчання в межах встановленої суми – 30 280 гривень. Якщо вартість навчання перевищує цю суму, різницю людина сплачує самостійно», – зазначає директор Хмельницького обласного центру зайнятості Віталій Бандирський.
Ваучер на навчанняможуть отримати:
люди, старші за 45 років, які мають не менше 15 років страхового стажу;
внутрішньо переміщені особи за відсутності підходящої роботи;
люди з інвалідністю;
учасники бойових дій;
військові, звільнені зі служби, ветерани (протягом трьох років з дня звільнення);
люди, які отримали поранення, контузію, каліцтво або хворобу внаслідок військової агресії;
люди, звільнені з полону або ті, кого утримували в неволі.
Навчатися за ваучером можна за 154 професіями та спеціальностями, зокрема: IT-технології, сфера будівництва, транспорту, освіти, медицини, сільського господарства, соціального обслуговування тощо.
«Серед професій/спеціальностей цьогоріч Хмельничани найбільше обирали: медсестринство, кухар, соціальний робітник, плодоочівник, оператор котельні», – коментує директор центру зайнятості.
Подати документи на ваучер можна онлайн, або прийти у філію Хмельницького обласного центру зайнятості чи її структурний підрозділ. Телефон гарячої лінії 0800 600 518.
Український ветеранський фонд Мінветеранів оголосив конкурс грантів «Варто: Єднання 2.0» для громадських організацій. Сума грантів на ініціативи, які допоможуть ветеранам здобути нові професійні навички та стати більш конкурентними на ринку праці, становить від 500 тисяч до 1 мільйона гривень. Учасники також зможуть претендувати на додаткове фінансування від партнера програми ІСАР Єднання в сумі від 100 тисяч до 1 млн гривень. Заявки прийматимуть до 20 лютого включно.
Український ветеранський фонд Міністерства у справах ветеранів у партнерстві з ІСАР Єднання презентував нову конкурсну програму підтримки громадських організацій «Варто: Єднання 2.0». Загалом це вже п’ятий конкурс фонду, спрямований на підтримку проєктів, що працюють для ветеранів та членів їхніх сімей, і другий — у співпраці з ІСАР Єднання, про що свідчить і його назва.
Пріоритет цьогорічної програми – навчання та перекваліфікація ветеранів і ветеранок для підвищення їхньої конкурентоспроможності на ринку праці. Такий напрям обрали невипадково. Опитування Українського ветеранського фонду показало, що з-поміж опитаних ветеранів та ветеранок 39 % очікують труднощів з пошуком роботи, а 51,7 % респондентів вважають, що причинами таких труднощів можуть стати нестача адаптованих робочих місць та програм перекваліфікації. 42,28 % респондентів відзначають, що їм бракує знань або вони втратили навички під час служби.
«Для нас як для Міністерства важливе партнерство. Якісні політики і якісні послуги для ветеранів та ветеранок можливі лише через взаємодію: взаємодію держави, бізнесу, громадянського суспільства, наших партнерів. Ми також розуміємо, наскільки важливим для ветеранів є посилення їхніх економічних спроможностей. Забезпечити це можна шляхом підвищення їхньої конкурентності на ринку праці, зокрема через надання їм освітніх можливостей. І саме тому ми створюємо такі програми спільно з Українським ветеранським фондом та ІСАР Єднання, щоб посилити наших ветеранів і ветеранок, щоб надати їм ці можливості ставати самозарадними в цьому житті», — пояснила заступниця Міністра у справах ветеранів України Юлія Кіріллова.
Громадські організації, які стануть переможцями конкурсу, отримають від 500 тис. до 1 млн гривень від Українського ветеранського фонду на втілення своїх проєктів.
«З 2022 року ми вже підтримали 50 громадських об’єднань на загальну суму понад 34,3 млн гривень. Проєкти, які ці організації реалізували та продовжують впроваджувати, спрямовані на реінтеграцію ветеранів і членів їхніх сімей до активного життя, відновлення їхнього фізичного стану, надання менторської підтримки та консультацій щодо ветеранського підприємництва, а також соціальний супровід ветеранів і їхніх родин. Громадські ініціативи довели свою ефективність, і сьогодні ми запускаємо новий конкурс — «Варто: Єднання 2.0». Прийом заявок стартує вже сьогодні, 11 лютого, і триватиме до 20 лютого включно», — зазначила в.о. виконавчого директора Українського ветеранського фонду Ніна Роговець.
Додатково учасники можуть претендувати на співфінансування від ІСАР Єднання у розмірі від 100 тис. до 1 млн гривень, залежно від статті витрат. Підтримка включатиме організаційний розвиток ветеранських та проветеранських ОГС, активності спрямовані на дослідження потреб ветеранів та їхніх родин, адвокацію їхніх прав і проведення заходів із відновлення та повернення ветеранів до активного життя в громадах.
«Ми підтримуємо Мінветеранів та Український ветеранський фонд, адже ветеранська політика сьогодні є важливим чинником національної безпеки та оборони. Те, як держава опікується ветеранами, впливає на рішення багатьох піти служити чи ні. Тому ми дуже раді, що можемо зробити внесок у посилення ветеранської політики і допомогти Міністерству в його ініціативах з розвитку ветеранських організацій та надати їм додаткову підтримку. Також хочемо подякувати нашим норвезьким та шведським партнерам з Norad і Sida за те, що вони дали нам таку можливість», — підкреслила заступниця виконавчого директора ІСАР Єднання Наталія Климова.
Цей конкурс — ще одна можливість для громадських організацій втілювати ідеї, які допомагають у реінтеграції ветеранів та змінюють їхнє життя.
Зазначимо, що перший воркшоп конкурсної програми «Варто: Єднання 2.0» відбудеться у четвер, 13 лютого, о 12 годині. Під час воркшопу ви дізнаєтеся про вимоги до заповнення проєктної заявки та підготовки документів; юридичні деталі; особливості формування бюджету проєкту; як відбувається захист проєктної заявки перед експертами, а також поставити запитання фахівцям Українського ветеранського фонду. Щоб зареєструватися на воркшоп, заповніть форму за посиланням: https://veteranfund.com.ua/workshop-registration/
Конкурс «Варто: Єднання 2.0» реалізується Українським ветеранським фондом спільно з ІСАР Єднання в межах проєкту «Сильне громадянське суспільство України – рушій реформ і демократії», який впроваджується ІСАР Єднання за фінансування Норвезького агентства з питань розвитку та співробітництва (Norad) та Шведського міжнародного агентства з розвитку співробітництва (Sida).
Вірусний гепатит А – гостре інфекційне захворювання вірусної етіології з переважним ураженням печінки, пожовтінням шкірних покривів та інтоксикацією організму. Його ще називають хворобою Боткіна. Захворювання характеризується нерівномірним поширенням, циклічністю підйомів та спадів та притаманною осінньо-зимовою/зимово-весняною сезонністю.
Згідно зі статистичними даними за останні роки в Хмельницькій області реєструються поодинокі випадки захворювання вірусним гепатитом А. Проте склалася несприятлива епідеміологічна ситуація щодо захворювання гострими кишковими інфекціями, зокрема в Шепетівському районі, де показник захворювання гострими кишковими інфекціями бактеріальної етіології перевищує обласний у два рази протягом п’яти останніх років.
Як можна заразитися вірусом гепатиту А? Основним шляхом інфікування є фекально-оральний. Це захворювання називають «хворобою брудних рук». Адже вірус може передаватися від людини до людини, особливо серед дітей у дошкільних закладах, шкільних колективах при тісному спілкуванні, через брудні руки, а також через забруднену вірусом воду, їжу, що не пройшла достатню термічну обробку, ягоди, фрукти та овочі, вимиті в забрудненій вірусом воді.
Найбільш поширені симптоми:
виражена загальна слабкість та підвищена втомлюваність;
підвищення температури тіла;
нудота, блювота та втрата апетиту;
неприємні відчуття в животі, діарея;
важкість у правому підребер’ї;
потемніння сечі (до кольору пива);
жовтяниця (пожовтіння склер та шкіри).
Що потрібно знати, щоб запобігти інфікуванню вірусом гепатиту А?
1. Обов’язково мити руки з милом після кожного відвідування туалету та перед кожним прийомом їжі. Особливо важливо прищепити такі гігієнічні навички дітям, які є найбільш сприйнятливими до інфекції. Необхідно прослідкувати, щоб у дитини в школі завжди були вологі серветки для очищення рук та індивідуальна ємність для питної води.
2. Не використовувати для пиття, приготування їжі, питних чи господарських потреб воду з підтоплених під час весняних паводків колодязів, свердловин тощо. Оскільки під час підтоплення може виникнути забруднення. В таких випадках для забезпечення питного режиму та приготування їжі краще використовувати бутильовану воду, кип’ячену або ж підвізну чи водопровідну, яка б відповідала санітарним нормам для споживання.
3. Не використовуйте воду з незнайомих джерел водопостачання.
4. При відпочинку на природі для пиття та приготування їжі необхідно мати з собою запас питної води (краще бутильованої).
5. Перед споживанням овочі, фрукти та ягоди необхідно добре промити питною водою, для споживання маленьким дітям – облити окропом.
Найбільш дієвим заходом профілактики вірусного гепатиту А є вакцинація як дорослих, так і дітей. Щеплення забезпечує імунологічний захист на 20 років.
Що робити, якщо хтось із сім’ї захворів на гострий вірусний гепатит А?
При появі перших ознак захворювання звернутися до лікаря. У приміщеннях, де перебували хворі, необхідно провести вологе прибирання із застосуванням дезінфікуючих розчинів. Найголовніше – обов’язково пройти обстеження на виявлення маркерів вірусного гепатиту А у крові!
Особливо це актуально при виникненні захворювання в організованих колективах, школі або в садочку, де перебуває Ваша дитина, бо тільки так можна виявити захворювання, особливо без клінічних проявів. Це дозволить захистити Вас та Вашу родину від гепатиту А та зупинити його подальше поширення.
Бережіть себе та своїх рідних! Дотримуйтеся основних правил гігієни та будьте здорові!
Місця, які ще вчора були безпечними, сьогодні можуть бути заміновані: росіяни дистанційно мінують населені пункти, які не можуть окупувати. Особливо небезпечні міни-«пелюстки» – невеликі вибухові пристрої, що маскуються під листя та сміття і становлять смертельну загрозу для дорослих та дітей.
За даними Херсонської ОВА, з моменту деокупації області від підриву на вибухонебезпечних предметах постраждали 164 людини, з них 63 загинули.
Уже з початку2025-го року 9 людей постраждало, з яких двоє загинули. Ці цифри нагадують, як важливо інформувати населення про правила мінної безпеки.
Команда проєкту Dovidka.info Центру стратегічних комунікацій спільно з Херсонською ОВА та Херсонською МВА створили анімаційний ролик, який доступно пояснює, як розпізнати міни-“пелюстки” та що робити, якщо їх виявили.
Інструкцію розробили фахівці Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Херсонської області.
«Вже три роки в рамках проєкту Dovidka.info ми створюємо матеріали, які допомагають бути в безпеці. Бо ворог постійно тероризує нас новими загрозами. Вкрай важливо доносити цю інформацію до якомога більшої кількості людей, передавати її одне одному: рідним, сусідам, колегам тощо. Бо це – шлях порятунку і турбота про близьких. Тому закликаю доєднуватись до цієї кампанії та поширювати такі матеріали. Долучайтесь! Ставайте амбасадорами безпеки!» – наголошує заступник керівника Центру Стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Микола Балабан.
Як ви можете допомогти
Станьте амбасадором безпеки – поділіться відеороликом з друзями, родичами та знайомими, особливо тими, хто мешкає у прифронтових і прикордонних районах.
Поговоріть з дітьми – міни-«пелюстки» часто привертають увагу дітей, бо за формою схожі на іграшки. Поясніть дітям небезпеку та покажіть відео, щоб вони знали, як діяти у небезпечних ситуаціях.
Український ветеранський фонд, рекрутингова платформа Lobby X та ІТ-компанія SoftServe оголошують про старт набору на безплатний курс“DevOps Fundamentals” для ветеранів, ветеранок, військових, членів їхніхсімей та сімей загиблих захисників та захисниць.
У програмі курсу:
основи роботи з Git/GitHub;
Linux: структура файлової системи та основні задачі адміністрування;
мови сценаріїв Bash та PowerShell;
концепції мережевої підтримки: протоколи, IP-адреси, підмережування та маршрутизація;
робота з популярними інструментами безперервної інтеграції та безперервної розгортки (CI/CD): Jenkins, GitHub Actions;
хмарні провайдери IaaS, PaaS/Хостинг;
робота з сервісами AWS, Azure та GCP;
артефакти в DevOps та їхня роль в розробці;
soft skills – навички, потрібні для роботи в ІТ-індустрії;
поради з пошуку роботи, підготовка резюме тощо.
Знання, отримані під час курсу, допоможуть опанувати основи DevOps, працювати з базами даних, налаштовувати робоче середовище та оптимізувати процес розгортання проєктів. Це дозволить майбутнім DevOps-спеціалістам ефективніше впроваджувати зміни та автоматизувати процеси на кожному етапі розробки.
Заняття відбуватимуться двічі на тиждень, у вівторок та четвер, з 18:00 до 20:00, на платформі Zoom. Досвідчені ментори розповідатимуть теоретичні основи, а також розбиратимуть практичні роботи і перевірятимуть домашнє завдання.
Лекції будуть доступні в записі для тих, хто не зміг приєднатися онлайн. Старт курсу – 3 лютого, тривалість – 9 тижнів.
Що потрібно для навчання:
ноутбук (компʼютер), доступ до інтернету, час для виконання домашніх занять.
Учасники та учасниці, які успішно завершать курс, отримають сертифікат.
Кількість місць на курсі обмежена, тому після реєстрації потрібно буде виконати невелике тестове завдання на знання базових понять та створити обліковий запис в Discord.
Шепетівське управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області інформує, що постановою Кабінету Міністрів України України від 27.12.2024 року №1511 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. №303 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі — Постанова) внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», та відновлено заходи з державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції. Ця Постанова набрала чинності 01.01.2025 року.
Додатково інформуємо, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області відповідно до затвердженого Секторального плану здійснення ринкового нагляду на 2025 рік здійснює заходи державного ринкового нагляду відповідно до сфери відповідальності визначеної постановою Кабінету Міністрів України України від 28.12.2016 №1069 «Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд», зокрема щодо:
піротехнічних виробів; аерозольних розпилювачів;
засобів цивільного захисту (в тому числі вогнегасники);
засоби індивідуального захисту рятувальників (пожежників) та від пожежі;
кабелі із спеціальними пожежними характеристиками;
пожежні та рятувальні машини і механічне устаткування;
протипожежне обладнання, вогнеперешкоджальні, вогнеущільнювальні, вогнезахисні та антипіренні вироби, кабелі із спеціальними пожежними характеристиками.
Враховуючи вищевикладене, з метою захисту життя та здоров’я людей і охорони довкілля Вам необхідно встановити контроль та забезпечити надання на ринку продукції, що відповідає вимогам Технічних регламентів відповідно до сфери діяльності.
Додатково інформуємо, що за введення в обіг продукції, що не відповідає встановленим вимогам та становить серйозний ризик, створення перешкод шляхом недопущення посадових осіб, які здійснюють ринковий нагляд до проведення перевірок характеристик продукції (стаття 44 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та статті 15 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції»), передбачена адміністративно-господарська відповідальність.
Ніхто не любить хворіти, але взимку це трапляється часто і з багатьма. Кашель, нежить, температура починають переслідувати нас, заважаючи звичному життю і часом не так вже просто визначити, яка хвороба заволоділа організмом. Головна проблема в тому, що захворювання має схожі симптоми, проте кожне з них по своєму відбивається на організмі і може призвести до неприємних, якщо не небезпечних для життя, наслідків.
Крім того, як повідомила головна інфекціоністка України Ольга Голубовська, в Україні вже зафіксовано випадки метапневмовірусу. Метапневмовірус людини (HMPV) може спричинити захворювання верхніх і нижніх дихальних шляхів у людей будь-якого віку, особливо серед маленьких дітей, людей 50+ та людей з ослабленою імунною системою. Виявлений у 2001 році HMPV належить до родини Pneumoviridae разом із респіраторно-синцитіальним вірусом (RSP).
На тепер, за даними Центру Громадського Здоров’я, в Україні з початку сезону зареєстровано більше десятка офіційно підтверджених випадків, звичайно, реально їх більше. Захворювання, в більшості випадків, передається крапельним шляхом.
Для точної постановки діагнозу настійно рекомендуємо звернутися до лікаря. Проте, для грипу найбільш характерно: головний біль і м’язові болі. Біль у горлі, закладеність носа, порушення в роботі шлунково-кишкового тракту (блювота, діарея) і кашель. Жар, м’язовий біль, закладеність носа, біль у горлі при грипі виникають раптово, що дозволяє встановити початок розвитку захворювання.
Пневмонія, навпаки, зазвичай протікає менш драматично, симптоми посилюються через кілька днів. Запам’ятайте, відвідування лікаря – найкраща можливість виключити ускладнення, викликані грипом, або пневмонією. При хворобі дуже суттєвим є підтримуюче лікування: дотримуйтесь постільного режиму, пийте багато рідини і усувайте симптоми за допомогою ліків. Цілющий ефект має також гарячий курячий бульйон.
Проте, найбільш ефективним засобом профілактики грипу є вакцинація. Вакцинація знижує шанси захворіти на грип. І хоча грип можна підхопити навіть після вакцинації, щеплення зменшить симптоми і тривалість перебування вірусу в організмі. Щеплення також запобігає найбільш поширеній причині бактеріальної пневмонії. Особливо рекомендовано робити щеплення для маленьких дітей, літніх людей і людей з певними захворюваннями.
Поряд з вакцинацією, не забувайте, шановні, про те, що в цей холодний сезон треба регулярно мити руки, прибирати брудні поверхні вдома і на роботі, пити багато води і добре харчуватися. Виходячи на вулицю, вдягайтесь відповідно до погоди, уникайте переохолодження, протягів, промокання ніг. Обмежте відвідування заходів із великим скупченням людей (кінотеатри, ресторани, кафе, дискотеки, тощо). Доцільно регулярно проводити вологе прибирання та провітрювання квартири.
Запам’ятайте: чим раніше звернетесь до лікаря при перших ознаках захворювання, тим менше ризику для власного здоров’я.
Постановою Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2022 р. № 1338 і від 18 березня 2024 р. № 307” № 1480 від 24 грудня 2024 року https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1480-2024-%D0%BF#Text внесено зміни до порядку надання психологічної допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та деяким іншим категоріям осіб.
З метою реалізації права надання безоплатної психологічної допомоги особам, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членам сімей таких осіб (дружина (чоловік), малолітні, неповнолітні та повнолітні діти і батьки), постраждалим учасникам Революції Гідності та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни і членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць Міністерством у справах ветеранів України (далі – Мінветеранів) розроблено 3-рівневу систему надання психологічної допомоги ветеранам, запроваджено ведення Реєстру суб’єктів надання послуг із надання психологічної допомоги (далі – Реєстр):
перший рівень, що включає соціально-психологічну підтримку та надання соціальних послуг, зокрема соціального супроводу, соціальної адаптації, консультування;
другий рівень, що включає психологічну допомогу;
третій рівень, що включає комплексну медико-психологічну допомогу.
Рівень, на якому отримувачу послуг повинні бути надані послуги із психологічної допомоги, визначається за результатами психологічної діагностики з урахуванням життєвих обставин отримувача послуг та стану його здоров’я, психічного стану.
Метою надання психологічної допомоги є збереження та відновлення психічного здоров’я, загального благополуччя та якості життя, профілактика та попередження розвитку психічних та поведінкових розладів отримувачів послуг, подолання складних життєвих обставин, зниження частоти та тяжкості наслідків травматичних подій для психічного здоров’я особи, попередження інвалідності.
Відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із психологічної допомоги ветеранам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членам сімей таких осіб, постраждалим учасникам Революції Гідності, членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 497 від 12 липня 2017 р., Мінветеранів здійснює відшкодування вартості наданих послуг із психологічної допомоги на підставі поданих в установленому порядку звітів про послуги, які надані у звітному періоді відповідно до укладених договорів про відшкодування вартості послуг в межах бюджетних асигнувань, передбачених на відповідний період, та актів наданих послуг на рахунки суб’єктів надання послуг, зазначені у договорах про відшкодування вартості послуг.
На другому рівні психологічна допомога спрямована на розв’язання актуальних або специфічних психологічних проблем отримувача послуг, які виникли, зокрема, внаслідок психологічного травмування в екстремальних ситуаціях (участі у бойових діях, перебування у полоні, відбування покарання тощо), в надзвичайних ситуаціях (пожежі, руйнування будинків тощо), в кризових ситуаціях (розлучення, смерть близьких людей тощо).
Робота з отримувачем послуг спрямована на відновлення відчуття безпеки, стабілізацію; побудову корисних стратегій подолання; опрацювання та осмислення психотравматичного досвіду; зменшення інтенсивності емоційного переживання; сприяння посткризовому зростанню.
На другому рівні психологічної допомоги передбачено проведення профілактичних та лікувальних заходів для осіб і сімей, які мають психологічний стрес, а також осіб із підвищеним ризиком розвитку психічних розладів.
Психологічна допомога із застосування методів психологічного консультування проводиться для осіб, стан яких не відповідає діагностичним критеріям психічних та поведінкових розладів, але які мають підвищений ризик їх формування.
Постановою № 1338 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2024 р. № 1480) створено умови для залучення недержавних надавачів послуг, постановою Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2022 р. № 1338 і від 18 березня 2024 р. № 307” забезпечивши тариф на відшкодування вартості послуг із психологічної допомоги другого рівня, які надаються фахівцями із надання послуг суб’єктів надання послуг усім категоріям отримувачів послуг, сумарно складається з:
базової ставки – 254,18 гривні за годину (без податку на додану вартість);
надбавки до базової ставки за досвід роботи за фахом:
від 2 до 3 років – без надбавки;
понад 3 роки – 279,6 гривні за годину (без податку на додану вартість);
понад 10 років – 305,02 гривні за годину (без податку на додану вартість);
понад 20 років – 330,43 гривні за годину (без податку на додану вартість);
надбавки до базової ставки за науковий ступінь та вчене звання:
доктор філософії – 76,25 гривні за годину (без податку на додану вартість);
доктор наук – 127,09 гривні за годину (без податку на додану вартість);
вчені звання (доцент, старший дослідник) – 101,67 гривні за годину (без податку на додану вартість);
професор – 152,51 гривні за годину (без податку на додану вартість);
надбавки до базової ставки за спеціалізації та сертифікації: спеціалізація в клінічній психології, психіатрії або психотерапії – 76,25 гривні за годину (без податку на додану вартість);
наявність міжнародної сертифікації (EMDR, CBT, ICF, IFS, метод Готмана, MBSR) – 254,18 гривні за годину (без податку на додану вартість);
членство в професійних асоціаціях – 50,84 гривні за годину (без податку на додану вартість).
Вартість наданих послуг із психологічної допомоги у сімейній та груповій формі одній особі протягом однієї години одним фахівцем із надання послуг із психологічної допомоги розраховується як добуток тарифу на відшкодування вартості послуг із психологічної допомоги другого рівня (базової ставки та надбавок) в індивідуальній формі та розрахункового коефіцієнта із заокругленням до цілого числа.
Застосовуються такі розрахункові коефіцієнти:
0,55 – за надання послуг із психологічної допомоги двом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,4 – за надання послуг із психологічної допомоги трьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,33 – за надання послуг із психологічної допомоги чотирьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,28 – за надання послуг із психологічної допомоги п’ятьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,25 – за надання послуг із психологічної допомоги шістьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,23 – за надання послуг із психологічної допомоги сімом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,22 – за надання послуг із психологічної допомоги вісьмом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,2 – за надання послуг із психологічної допомоги дев’ятьом отримувачам послуг протягом однієї години;
0,19 – за надання послуг із психологічної допомоги десятьом отримувачам послуг протягом однієї години.
На третьому рівні залучаються надавачі послуг із психологічної допомоги з числа тих, хто має ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, проте не уклали договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій із НСЗУ. Відшкодування визначене як глобальна ставка на місяць на одну команду з чотирьох фахівців та становить 153 100 гривень (без податку на додану вартість). Підвищено вимоги до суб’єктів надання послуг із психологічної допомоги, зокрема, у разі психотерапії депресивних, тривожних, адаптаційних, гострих стресових та посттравматичних стресових розладів, які виникли внаслідок хвороби/травми, участі у бойових діях або надзвичайних ситуаціях, полону, перебування в місцях позбавлення волі, інших станів здоров’я, що можуть призвести до обмеження повсякденного функціонування, фахівець повинен мати обов’язкову додаткову спеціалізацію (сертифікацію) за одним з методів психотерапії з доведеною ефективністю, що мають сильну доказову базу міжнародних досліджень та рекомендовані міжнародними протоколами, або проходять навчання за одним з таких методів психотерапії під супервізією. Постановою № 1338 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2024 р. № 1480) доповнено нормами про здійснення контролю та обліку надання послуг із психологічної допомоги, оцінювання її якості, що відбуваються із залученням структурних підрозділів з питань ветеранської політики. Щоб стати надавачем послуг та отримувати відшкодування від Мінветеранів, потрібно додати заяву до Реєстру суб’єктів надання послуг із надання психологічної допомоги для ветеранів та членів їх сімей (для другого та третього рівнів).
Нараховується 26 державних органів, які контролюють, перевіряють і наглядають за органами місцевого самоврядування – від мовних інспекторів… до державної архівної служби…, від поліції… до НАБУ… Робоча група Правління Асоціації міст України щодо проєкту нової редакції Закону України «Про місцеві державні адміністрації», реєстр.№4298, куди увійшов і міський голова Славути Василь Сидор, підготувала аналіз умов діяльності муніципалітетів, положень UkraineFacility та позиції Конгресу регіональних і місцевих влад Ради Європи.
Міф перший: нагляду за органами місцевого самоврядування не існує
Замість тисячі слів пропонуємо розглянути інфографіку.
30 жовтня 2024 року Верховна Рада України продовжила цей список – розширила повноваження Рахункової палати України в частині нагляду за місцевим самоврядуванням.
«Цим рішенням насправді розпочато демонтаж системи фінансового нагляду/контролю за фінансовою діяльністю органів місцевого самоврядування. Чому? Бо народна мудрість стверджує, що «в семи няньок дитина без ока». Кошти муніципалітетів будуть тепер одночасно та за аналогічними показниками контролювати два центральні органи: Рахункова палата та Державна аудиторська служба. Конфлікти між цими органами держвлади неминучі, збільшення вдвічі штату чиновників-контролерів призведене до збільшення видатків з Держбюджету на виконання аналогічних функцій та до необхідності збільшення штату в держорганах. Для місцевих чиновників – це додаткові підстави оскарження висновків контролерів. Буде як в анекдоті про Ізя/Слава – беру висновок того органу, який зручніший. В такій ситуації програють всі: державна влада, муніципальна влада, а головне – громадяни України», – йдеться у матеріалі Асоціації міст України.
Міф другий: європейські партнери визначили схвалення законопроекту №4298 як умову для отримання коштів Ukraine Facility
Окремі спікери від влади під копірку тиражують тезу, ніби схвалення законопроєкту №4298 є індикатором виконання вимог для отримання допомоги за Ukraine Facility.
«Замість тисячі слів достатньо подивитись пункт 72 преамбули Регламенту 2024/792 Європейського Парламенту та Ради Європейського союзу, яким засновано UkraineFacilitу, де йдеться про чітке розмежування повноважень, відповідні внутрішні структури муніципалітетів, пропорційну систему нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування в одному реченні», – пояснюють представники АМУ.
Вже в Плані Україна, який розроблений Урядом України на виконання Ukraine Facility, але з порушенням його Регламенту, бо готувався без залучення представників органів місцевого самоврядування всупереч вимогам європейських партнерів, розподіл повноважень і нагляд розведені у часі. При чому розведені «навпаки» порядку, визначеного тезами Ukraine Facility: на весну 2025 року запропонували нагляд, а на весну 2026 року розподіл повноважень.
Таке формулювання української сторони не тільки не відповідає вимогам Ukraine Facility й логіці. Воно вже отримало зауваження наших європейських партнерів до лютневої редакції законопроєкту «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні», реєстр. №4298, викладених в Висновку Секретаріату Конгресу регіональних і місцевих влад Ради Європи від 21.02.2024 щодо:
значного розширення в законопроєкті форм нагляду (пункти 43, 44, 45, 46, 47, 48, 61 Висновку), що порушує положення статті 8 Європейської хартії місцевого самоврядування;
великої кількості повноважень місцевих державних адміністрацій в різних сферах (пункти 59, 62 Висновку), що означає відступ від субсидіарності, передбаченої статтею 4 Європейської хартії місцевого самоврядування;
відсутності чіткого розподілу повноважень (пункт 37 Висновку), що призведе до дублювання контрольних функцій та суперечить статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування.
Насправді в Ukraine Facilitу, як і в Звіті Європейської Комісії про готовність України до переговорів про вступ до Європейського Союзу, розподіл повноважень і пропорційна система нагляду визначені в одному пункті і повинні бути одночасно реалізовані Україною. Адже європейці ставлять вимогу навести лад в системі нагляду за місцевим самоврядуванням (дивись Міф перший), а не породжувати нових контролерів чи наглядачів.
Оскільки текст законопроєкту №4298 в редакції лютого 2024 року суперечить Європейській хартії місцевого самоврядування та пересмикує вимоги Ukraine Facility, то його схвалення в такій редакції може призвести до блокування чергового траншу допомоги. Враховуючи це – варто доопрацювати його редакцію або внести новий законопроєкт, що забезпечить чітке розмежування повноважень, відповідні внутрішні структури муніципалітетів, пропорційну систему нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування.
Міф третій: нагляд це єдине, чого не вистачає для завершення реформи місцевого самоврядування
Тут можна було написати багато, але реальність у кожного за вікном. Зупинимось тільки на глобальних речах.
У квітні 2024 року, на 10-ту річницю децентралізаційної реформи, Асоціацією міст України була представлена Концепція відновлення місцевого самоврядування України, розроблена спільно з міжнародними партнерами.
Концепція відновлення це стратегічний документ, що визначає засади функціонування місцевого самоврядування в умовах війни та на 10 років після Перемоги України; окреслює напрями реформування системи публічної влади та відновлення місцевого самоврядування; містить чіткі критерії оновлення системи місцевого самоврядування в усіх сферах життєдіяльності громад.
Насправді попереду, до справжньої децентралізації та демократизації суспільства, ще довгий шлях. Зважаючи на те, що великі зусилля та втручання Ради Європи потрібні були навіть для того, щоб змусити державну владу взяти на себе зобов’язання по оновленню Концепції 2014 року, цей шлях буде складним. Завершення цього шляху вінчатимуть зміни до Конституції України, які зроблять реформу незворотньою.
Міф четвертий: законопроєкт №4298 передбачає нагляд тільки за законністю рішень місцевого самоврядування
З останньої редакції законопроєкту вилучено положення «Забезпечення законності при виконанні органами місцевого самоврядування власних повноважень здійснюється щодо дотримання ними Конституції та законів України» в статті 59-2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
«Це різко збільшує кількість документів, на відповідність яким буде здійснюватися нагляд. І, відповідно, підвищує обсяг і глибину перевірок, можливості для виявлення несуттєвих порушень, різного роду втручань у діяльність органів місцевого самоврядування. Стерто єдину ознаку, що розмежовує нагляд за власними та делегованими повноваженнями», – застерігають в Асоціації міст України.
Таке положення, що міститься в останній редакції проєкту №4298, суперечить частинам 2, 3 статті 8 Європейської хартії місцевого самоврядування.
Також це суперечить пункту 2 розділу І, пункту 2 розділу ІІ Керівних принципів щодо вдосконалення систем нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування Рекомендацій CM/Rec(2019)3 Комітету Міністрів Ради Європи від 4 квітня 2019 року.
Насправді запропонована цього року редакція проєкту №4298 передбачає введення нагляду й контролю не тільки за делегованими, але й власними повноваженнями органів місцевого самоврядування.
Законопроєкт №4298 також вводить зупинку дії відповідного акта органу місцевого самоврядування на час розгляду вимоги про усунення порушення законності в частині 2 статті 59-6 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що призведе до можливості невибіркового, позасудового зупинення будь-якого акта муніципалітету та створить можливості тиснути на місцеве самоврядування масовим надсиланням таких вимог. Це суперечить частині 3 статті 8 Європейської хартії місцевого самоврядування.
Більше того, якщо подивитись на законопроєкт №4298 не тільки з боку органів місцевого самоврядування, а й з боку бізнесу, що працює в Україні, то в підприємців й надалі буде той самий контролер. Адже в статті 18 законопроєкту №4298 передбачено державним адміністраціям право здійснення контролю на території, а стаття 19 закріплює за ними право здійснювати перевірки об’єктів всіх форм власності та давати всім обов’язкові до виконання розпорядження.
«Отже, автори законопроєкту запроваджують повноцінну контролюючу структуру, яка обмежуватиме не тільки права місцевого самоврядування, але й розвиток економіки. І така структура ще й паралельно зберігає широкі управлінські і політичні завдання, які очікувано обтяжуватимуть нагляд», – пояснюють в Асоціації міст України.
Міф п’ятий: про вплив місцевого самоврядування на формування керівного складу місцевих державних адміністрацій
Автори законопроєкту №4298 стверджують, що закладають начебто прозору процедуру відбору керівників державних адміністрацій за участі асоціацій органів місцевого самоврядування.
Насправді, передбачена законопроектом №4298 в статті 27-1 Закону України «Про державну службу» Єдина комісія з формування керівного складу місцевих державних адміністрацій, яка проводитиме конкурси на зайняття посад голів обласних державних адміністрацій, конкурси на зарахування до кадрового резерву на посади голів районних державних адміністрацій та дисциплінарні провадження щодо голів місцевих державних адміністрацій, буде складатися з восьми членів, серед яких два – з асоціацій. При прийнятті рішень більшістю від присутніх така кількість представників місцевого самоврядування в Комісії дозволить тільки озвучити іншим членам Комісії проблеми про кандидатів на посади голів місцевих адміністрацій. На остаточне рішення це ніяк не вплине, оскільки воно буде прийматися відповідною більшістю.
Законопроєкт передбачає включення в Комісію двох представників асоціацій зі всеукраїнським статусом. Хоча станом на сьогодні таких є чотири. Отже, дві будуть виключно констатувати події в Комісії, а дві спостерігати ззовні. Зверніть увагу – констатувати, не впливати, бо їх двоє з восьми у складі.
Але й навіть не це головна імітація демократичного відбору через участь асоціацій. Далі цікавіше.
«Зазначена в законопроєкті щорічна ротація представників асоціацій юридично означає, що від тих самих двох асоціацій зі складу Комісії в ідеалі (в разі ухвалення відповідних рішень Урядом) будуть щорічно змінюватись представники. А інші дві асоціації навіть констатувати прийняті представниками органів державної влади рішення всередині Комісії не зможуть ніколи. Адже зрозуміло, що між асоціацією, яка формує позицію місцевого самоврядування й захищає її в діалозі з органами державної влади, та між згідною на всі пропозиції органів державної влади асоціацією місцевого самоврядування, відповідний орган подання (міністерство) подасть на затвердження Уряду ту, яка лояльна до нього. Тим більше це зрозуміло зараз, коли представники державної влади публічно називають окремі асоціації й вибірково не називають ту, яка має відмінну від центральної влади, сформовану місцевим самоврядуванням, позицію», – кажуть в АМУ.
Висновок: жодного впливу місцеве самоврядування на прийняття рішень щодо керівного складу місцевих державних адміністрацій не матиме.
Міфи розвінчані!
«Наше спільне завдання – максимально допомогти нашій Перемозі, реалізувати UkraineFacilitу та забезпечити демократичні зміни в діяльності місцевого самоврядування для реалізації прав мешканців громад. А для цього всім нам потрібно відкласти власні амбіції, об’єднатись й провести в законодавстві зміни задля чіткого розмежування повноважень, створення відповідних внутрішніх структур муніципалітетів, пропорційної системи нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування. На щастя, робоча група профільного Комітету Парламенту за участі представників Конгресу Ради Європи вже розпочала свою роботу, готують новий комплексний законопроєкт.Варто зробити цю роботу якісно й без політики», – підсумували в Асоціації міст України.